خودتدبیری- خودفریبی، مکانیسم اصلی در فرایند عود در مصرف کنندگان مواد مخدر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
عود در مصرف کنندگان مواد مخدر فرایندی است که در آن عوامل و مکانیسمهای مختلفی تاثیردارند. هدف این مطالعه تبیین عوامل و مکانسم های موثر در فرایند عود مصرف کننده مواد مخدر می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد تئوری پایه انجام گردید. تعداد 22 مشارکت کننده(17 مددجو مصرف کننده مواد، 3 نفر درمانگر و دو نفر عضو خانواده مددجویان)، که دارای اطلاعات غنی پیرامون موضوع مورد مطالعه بودند به روش مبتنی برهدف، گلوله برفی و در ادامه به روش نمونه گیری نظری انتخاب شدند. پس از اخذ رضایت کتبی، مشارکت کننده ها، مورد مصاحبه رو در رو، نیمه عمیق و نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کلیه مصاحبه ها پس از ضبط و دستنویس کردن، به روش آنالیزکیفی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی براساس روش Strauss و Corbin تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
این مطالعه به استخراج نه مضمون اصلی و یک متغیر مرکزی به نام احساس فقدان بود. در این مطالعه، مکانیسم خودتدبیری- خودفریبی به عنوان یک مکانیسم ذهنی بدنبال احساس فقدان در اثر پرهیز از مواد شروع می گردد و در طی مراحل مختلف تداعی لذت و وسوسه به عنوان یک عامل مهم و تاثیر گذار حضور پررنگی دارد که با برتری خودتدبیری فرد در وضعیت دور از مواد و با برتری خودفریبی فردی بسوی مصرف مواد، پشیمانی و در نهایت لغزش و عود رهنمون می گردد.
نتیجه گیری
فرایند عود، یک فرایند پویا و سیستماتیک می باشد که در آن خودتدبیری- خود فریبی به عنوان یک مکانیسم ذهنی به هنگام تداعی لذت و وسوسه مصرف مواد، نقش موثری را برای دوری از مواد و یا مصرف مواد مخدر برعهده دارد
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!