ارزیابی فاکتورهای موثر در کیفیت آموزشی گروه فیزیک پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
بهبود کیفیت آموزشی بر اساس یک روش یا الگو در هر دانشگاهی انجام می شود. یکی از روش ها و شاخص های ارزیابی کیفیت آموزشی، ارزیابی درونی است و هر دانشگاهی با استفاده از توانمندی های خود، امکان برنامه ریزی و توسعه برنامه ها را خواهد داشت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی – مقطعی، کمیته ارزشیابی توسط اعضای هیات علمی گروه فیزیک پزشکی تشکیل گردید. تعداد اعضای هیات علمی دخیل در این تحقیق 4 نفر و تعداد دانشجویان 15 نفر در نظر گرفته شد. در این پژوهش 41 ملاک، 214 نشانگر و 493 امتیاز مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس میانگین داده ها صورت گرفت.
یافته ها
عامل رسالت، اهداف و جایگاه سازمانی با امتیازکل 105 و84% مطلوبیت، مطلوب بود. عاملهای دوره های آموزشی و برنامه ریزی درسی و غیر درسی با امتیاز کل 34 و 78% مطلوبیت، هیات علمی با امتیاز کل 50 و 77% مطلوبیت ، دانشجو با امتیاز کل 90 و 78% مطلوبیت، راهبردهای یادگیری / یاددهی با امتیاز کل 59 و 66% مطلوبیت، امکانات و تجهیزات آموزشی با امتیاز کل 70 و 79% مطلوبیت، پایان نامه ها، فرصت های مطالعاتی و سمینارها با امتیاز کل 45 و 66% مطلوبیت، همگی نسبتا مطلوب بودند. عامل دانش آموختگان با امتیاز کل 57 و 59% مطلوبیت، نامطلوب بود.
نتیجه گیری
از بین هشت عامل بررسی شده در این مطالعه وضعیت دانشجویان دانش آموخته، نامطلوب بود به علت اینکه اغلب دانش آموختگان ادامه تحصیل ندادند و ارتباط خود را پس از دانش آموختگی با دانشگاه قطع کردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!