ارزیابی دقت تشخیص آزمون دید رنگ بینا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
آزمون دید رنگ چیدمانی بینا یک آزمون دید رنگ تولید ایران است که در مورد بررسی کیفیت این محصول و دقت تشخیص آن مطالعه ای صورت نگرفته است و نمی توان با اطمینان از آن در مراکز بالینی استفاده نمود. تحقیق حاضر به منظور بررسی دقت تشخیص این آزمونو مقایسه نتایج آن با دو آزمون ایشی هارا و H16 انجام گرفته است.
مواد و روش ها
شرکت کنندگان در تحقیق حاضر به صورت غیرتصادفی و مبتنی بر هدف از بین دانش آموزان و دانشجویانی که در غربالگری (مدارس و دانشگاه های قم و تهران) شرکت کرده بودند، مورد فراخوان قرار گرفتند. در این غربالگری ها از آزمون ایشی هارا برای تشخیص اختلال دید رنگ استفاده شده بود. در دفتر کار اپتومتریست، پس از معاینه چشم توسط یک اپتومتریست، شرکت کنندگان در یک شرایط نوری مناسب، توسط سه آزمون دید رنگ بینا (ساخت ایران)، آزمون ایشی هارا (ساخت کشور ژاپن)، و آزمون H16 (ساخت کشور انگلستان)، تحت معاینه قرار گرفتند. روش انجام آزمون بینا مانند آزمون H16 طبق دفترچه راهنما صورت گرفت. آزمون بینا پس از 30 دقیقه گذشت زمان از آخرین آزمون، مجددا انجام گرفت.
یافته ها
برای شرکت در تحقیق حاضر، 94 نفر بدون اختلال دید رنگ، و 76 نفر با اختلال دید رنگ که با آزمون ایشی هارا تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند. با آزمون H16، 94 نفر بدون اختلال دید رنگ، 57 نفر با اختلال دید رنگ تشخیص داده شدند و 19 نفر غیرقابل تشخیص بودند. با آزمون بینا نیز 94 نفر بدون اختلال دید رنگ، 61 نفر با اختلال دید رنگ، و 15 نفر غیرقابل تشخیص بودند. در تشخیص نوع اختلال دید رنگ در گروه دارای اختلال دید رنگ، مقایسه آزمون بینا و آزمون H16 ضریب توافق 9/87% (879/0Kappa=) نشان دادند.آزمون بینا در تشخیص نوع اختلال دید دارای تکرارپذیری %72 (Kappa=0.72) بود.
نتیجه گیری
آزمون دید رنگ چیدمانی بینا از دقت تشخیصی مناسبی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!