اثر تمرین تناوبی و تداومی در آب بر هایپرتروفی قلب موش های نر ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فعالیت بدنی به وسیله برخی تنظیم های آنزیمی هم چون فسفاتیدیل اینوزیتول-3-کیناز (PI3K) تغییراتی در توده و عملکرد عضله قلب ایجاد می کند. در این تحقیق توسعه ای تجربی به مقایسه اثر فعالیت های تداومی و تناوبی در آب بر PI3K و ساختار و عملکرد عضله قلب موش ها پرداختیم.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی کاربردی، 24 سر موش ویستار نر 3 ماهه با وزن 4/11 ± 60/221 گرم در چهار گروه کنترل، شم، تمرین تداومی و تمرین تناوبی به طور تصادفی قرار گرفتند. گروه تداومی برای 12 هفته 5 روز در هفته با افزایش مدت شناوری به طور فزاینده (مدت زمان) به شنا در حوضچه پرداختند. گروه تناوبی نیز 12 هفته و 4 روز در هفته با افزایش فزاینده (وزنه نسبت به وزن بدن وزنه و مدت زمان شنا نسبت به زمان استراحت) به تمرین پرداختند. 24 ساعت پس از آخرین تمرین، اکوکاردیوگرافی انجام شد و 48 ساعت بعد، وزن قلب و بطن چپ اندازه گیری و پلاسما برای اندازه گیری PI3K به روش الایزا برداشت شد. برای ارزیابی داده ها از روش تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 05/0 و نرم افزار SPSS16 استفاده شد.
نتایج
وزن قلب (03/0P=) و وزن نسبی بطن چپ (01/0P=) ، حجم ضربه ای (01/0P=) ، حجم پایان دیاستولی بطن چپ (04/0 P=) و کسر تزریقی (02/0P=) در گروه های تمرینی به طور معناداری بیشتر از کنترل بود. هم چنین میزان غلظت PI3K در گروه تداومی (58/6 نانوگرم بر میلی لیتر) و تناوبی (67/6) نسبت به کنترل (07/4) و شم (37/5) افزایش معناداری داشت (01/0> P).
نتیجه گیری
در پژوهش حاضر، هر دو نوع تمرین PI3K را افزایش داده و هایپرتروفی فیزیولوژیک در پی دارد. با توجه به صرف زمان کمتر در تمرین تناوبی (حدود 9%) ، به نظر می آید انجام این نوع تمرین در پژوهش حاضر مقرون به صرفه است
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!