شناخت فرهنگ سازمانی اداره کل انتقال خون استان خراسان جنوبی، رضوی و شمالی در سال 1394 بر اساس مدل دنیسون

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
فرهنگ سازمانی، مجموعه ای از باورها و ارزش های مشترک حاکم بر سازمان است که اعضای سازمان بر اساس آن ها رفتار می نمایند. هدف از این پژوهش، شناخت فرهنگ سازمانی بود تا مدیران را قادر سازیم با شناسایی ادراک و انتظار کارکنان، اولویت بندی مسائل و مقایسه گروه های کاری، بتوانند به بهره وری بیشتری دست یابند.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی مقطعی در سال 1394 در اداره کل انتقال خون خراسان در بین 78 زن و 146 مرد با استفاده از پرسشنامه 60 سؤالی و نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (t مستقل، آنووا، توکی و ضریب پیرسون) بر حسب متغیرهای دموگرافیک و از نرم افزار SPSS و اکسل 2013 استفاده شد.
یافته ها
پس از جمع آوری اطلاعات، مشخص شد انتقال خون خراسان دارای فرهنگ سازمانی قوی با نمره 93/198 می باشد و بیشترین تاثیر را بعد رسالت با نمره 31/50 از بین ابعاد فرهنگ سازمانی دارد. هم چنین در شاخص های «مشتری مداری و توسعه قابلیت ها» نیازمند بهبود می باشد.
نتیجه گیری
پژوهش ها نشان می دهد کارکنان به خوبی با چشم انداز و نیات استراتژیک آشنا هستند و ماموریت سازمان را درک کرده اند، لذا باید برای کار گروهی ارزش بیشتری قائل شده و به گروه ها اعتماد کرد. با توجه به نمره شاخص مشتری مداری بایستی با استفاده از دوره های بازآموزی، توانایی های کارکنان افزایش یابد. تصمیم گیرندگان باید با انگیزش پرسنل و تکریم ارباب رجوع، توسعه قابلیت ها را ایجاد نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!