تن-آگاهی در ادبیات عرفانی بر اساس پدیدارشناسی مرلوپونتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به زعم مرلوپونتی، بدون بدن هیچ هستی مندی در جهان و هیچ درکی از اشیاء و موضوعات آن وجود ندارد. مرلوپونتی با رد «سوژه استعلایی و بدون اندام» در فلسفه خود به طرح سوژه ای می پردازد که از بدن جدا نیست: تن-سوژه (Flesh). بدین ترتیب، ادراک به منزله به ظهور رساندن معنا یا عملی از طریق بدن است و تجربه ادراکی هر فرد -به منزله امری تنانه، پیشاتاملی، پیشاآگاهانه، واقعی و جسمانی و لذا به مثابه «تن-آگاهی» - حالاتی نامفهوم از وجود را آشکار می کند. حالاتی که حتی حوزه های خیال، عاطفه و احساس، فهم درونی، خلاقیت و آفرینش هنری-ادبی را در بر می گیرد.
با تکیه بر این منظر، تجارب عارفانه امری درهم تنیده با بدن تلقی می شوند و این به معنای تعارض خاستگاه جهان عارفانه با جهان سنت نیست: عارف به مثابه سوژه ای بدن مند با التفات (Intention) یعنی قصدیت و جهت مندی نسبت به پدیده های ادراک پذیر و تاثیر از آن، جهان مشترکی را میان سنت و بدن برمی سازد تا موضوع عرفانی طی تجربه ای بدن مند برای وی بروز یابد و طی فرایند آفرینش، در اثر ادبی او نمایان شود. به تعریفی دیگر، جهان زیسته عارف هنرمند همان جهان و سنت است و اما اثر وی خاستگاه سنت را آن گونه که برتن-سوژه پدیدار می شود، نشان می دهد.
این مقاله ضمن بررسی دیدگاه مرلوپونتی نسبت به چهار موضوع سوژه، جهان، دیگری و خدا تلاش دارد تا روش پدیدارشناسی وی را –پس از نقد نگرش خداناباورانه او و رفع آن- به خدمت گیرد و به شرح و تبیین «فرایند تجربه و آگاهی تنانه عارف از موضوع سنت (شناخت و عبادت حق) و نمود آن در ادبیات عرفانی» بپردازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!