الگوی راهبردی اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در عرصه جهانی و روابط بین الملل، اقتصاد به عنوان مهم ترین عرصه رقابت، همکاری و تنازع بین ملت ها و دولت ها مطرح است. اقتصاد یکی از عواملی است که در سازمان دهی امنیت و قدرت ملی دارای جایگاه و نقش تعیین کننده است. اگرچه محور اصلی اقتدار جمهوری اسلامی ایران بر اساس مشروعیت نظام الهی مردمی استوار است؛ تحقق این امر در شرایطی حاصل می شود که به موازات مشروعیت از کارآمدی در ابعاد مختلف ازجمله اقتصاد برخوردار باشد. نگاهی به نام گذاری سال های اخیر نشان دهنده حساسیت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به مسائل اقتصادی کشور است. حساسیتی که رنگ هشدار به خود گرفته است.
در این تحقیق این سوال اصلی مطرح است که الگوی راهبردی اقتدار اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی چیست؟ هدف این مقاله ارائه الگوی راهبردی اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است. برای پاسخ به این سوال و دستیابی به این هدف با استفاده از اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و بر اساس یک تحقیق میدانی مبتنی بر روش داده بنیاد (نظریه مبنایی) ، با شش نفر از خبرگان اقتصادی تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه نیمه باز صورت گرفت و بعد از کدگذاری باز، محوری و انتخابی الگوی راهبردی اقتدار اقتصادی در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تولید گردید. عوامل اقتدار اقتصادی شامل عوامل راهبردی، عامل علی، عوامل زمینه ای، عامل واسطه ای و عامل پیامدی استخراج گردید. نتیجه این تحقیق این است که می بایستی ابتدا در جهت رفع نقاط ضعف اقدام به اصلاح اقتصادی نمود. سپس با محور قرار دادن اقتصاد مقاومتی با استفاده از عوامل واسطه ای و زمینه ای، عوامل راهبردی را به مرحله اجرا درآورد. در این صورت اقتصاد می تواند وارد مرحله شکوفایی و توانمندی رسیده، درنهایت اقتدار اقتصادی را منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!