بررسی اثر نسبت های مختلف کربن- نیتروژن در سیستم پرورش متراکم بایوفلاک بر شاخص های رشد و سلامت ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
فن آوری بایوفلاک سیستمی است که با تنظیم نسبت کربن و نیتروژن درون آب و افزایش تراکم میکروارگانیزم های هتروتروف برای پیشبرد منافع پرورش دهنده استفاده می شود. در این تحقیق اثر نسبت های مختلف کربن به ازت در تکنولوژی پرورش متراکم بایوفلاک بر شاخص های رشد و برخی شاخص های آسایش ماهی کپور معمولی ارزیابی گردید. به این منظور تعداد 420 عدد بچه ماهی کپور معمولی با وزن متوسط (5/9±40) گرم به چهار تیمار در سه تکرار تقسیم گردیدند: تیمار اول، دوم و سوم به ترتیب به سیستم بایوفلاک با نسبت های کربن به ازت 1:15، 1:20 و 1:25 اختصاص داده شد، و تیمار چهارم تیمار شاهد بود. ماهی ها به مدت 90 روز پرورش داده شدند و به فواصل یک ماهه زیست سنجی و نمونه گیری انجام گرفت. شاخص های رشد و برخی شاخص های سلامت ماهی شامل: خصوصیات ظاهری شامل رنگ ماهی، آلودگی انگلی و قارچی، بدشکلی ها، خصوصیات رفتاری (تنفسی، اشتها و نوع شنا) و ساختارهای بافتی آبشش، کبد، کلیه و پوست پرداخته شد. نتایج نشان دادند که شاخص های رشد در تیمارهای بایوفلاک به طور معنی داری بهتر از تیمار شاهد بود (0/05>p). هرچند که شاخص های رشد مورد بررسی در بین سه تیمارهای بایوفلاک تفاوت معنی داری نداشتند. در بین شاخص های سلامت ماهی مورد بررسی نیزتغییرات قابل ملاحظه ای در بررسی های فوق مشاهده نشد و ماهیان در این شرایط توانستند با سلامت نسبی و قابل قبولی پرورش یابند و هیچ گونه ضایعه بافتی و تک یاخته ای بیماری زایی در مطالعات میکروسکوپی مشاهده نشد. به عنوان نتیجه گیری کلی می توان سیستم پرورش متراکم با فن آوری بایوفلاک را برای برخی گونه ها ازجمله کپور معمولی مناسب دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!