بررسی میزان شیوع کمردرد و ارتباط آن با وزن کیف یا کوله پشتی حمل شده در در دانش آموزان مناطق مختلف شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
مطالعات متعددی نشان می دهد که اختلالات و ناراحتی های اسکلتی و عضلانی تجربه شده توسط کودکان و نوجوانانی که در سنین رشد قرار دارند ارتباط زیادی با وزن کوله پشتی حمل شده توسط آنها دارد. با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان دانش آموزا بخش زیادی از طول روز را در مدرسه سپری می کند و ستون فقرات آنها در موقعیت زمانی مهمی از نظر رشد و شکل گیری قرار دارد، توجه به فشارها و نیروهای وارده به بدنشان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این فشار ها می تواند موجب بروز مشکلات اسکلتی و عضلانی و همچنین اختلالات رشدی متعددی شوند. هدف از این مطالعه، بررسی شیوع کمر درد و بررسی میزان ارتباط آن با وزن کیف یا کوله پشتی حمل شده در در کودکان و نوجوانان دانش آموز مناطق مختلف شهر تهران می باشد.
روش بررسی
این مطالعه که از نوع غیر تجربی و بصورت مقطعی [1] انجام شد تعداد 2000 نفر از دانش آموزان دختر (1000 نفر) و پسر (1000 نفر) در مقاطع ابتدایی و راهنمایی، که به صورت تصادفی از مدارس مختلف 5 منطقه از شهر تهران انتخاب شده بودند شرکت داشتند. دانش آموزانی که در هنگام انجام مطالعه بیش از 6 هفته کمردرد داشتند یا در طول یک سال گذشته به طور متناوب در 3 مقطع زمانی مبتلا به کمر درد شده بودند که هر مقطع، یک هفته یا بیشتر طول کشیده بود تحت عنوان افراد مبتلا به کمردرد کد گذاری شده و سایر افراد به عنوان دانش آموزان بدون کمردرد در نظر گرفته شدند. وزن کیف آنها در طول یک هفته اندازه گیری شد و میانگین آن به عنوان وزن کیف حمل شده ثبت شد. شدت درد آنها نیز با استفاده از مقیاس دیداری درد اندازه گیری شد. جهت تعیین میزان شیوع کمر درد در میان جامعه ی مورد نظر، از آزمون توزیع فراوانی مطلق و جهت بررسی و تعیین میزان ارتباط بروز کمر درد با وزن کیف حمل شده، از آزمون T مستقل استفاده شد
یافته ها
نتایج حاصله از این تحقیق نشان می دهد که 6/29 درصد دختران و 8/21 پسران دانش آموز و در مجموع 26 درصد دانش آموزان دارای کمردرد می باشند. میانگین (انحراف معیار) شدت درد گزارش شده آنها نیز بر مبنای مقیاس دیداری درد در دختران (8/2±3 /4) و در پسران (8/7±2 /3) بود. نتایج آزمون T مستقل نشان داد که اختلاف معنی داری در وزن کیف حمل شده بین دو گروه سالم و کمردرد هم در دختران و هم در پسران دانشجو وجود دارد. (P<0. 05). همچنین نتایج آزمون همبستگی Pearson نشان داد ارتباط معنی داری بین وزن کیف حمل شده با شدت درد افراد مبتلا به کمردرد هم در گروه پسران (r=0. 26, P=0. 007) و دختران (r=0. 31, P<0. 001) وجود دارد.
نتیجه گیری
از نتایج حاصله می توان چنین استنباط کرد که میزان وزن کیف حمل شده توسط دانش آموزان، نقش مهمی در بروز کمردرد در این گروه سنی از جامعه دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
193 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p1903200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!