مقایسه تاثیر 4 هفته تمرینات تعلیقی با تی آر ایکس و تمرینات هاپینگ بر برخی از عوامل خطر زای آسیب اندام تحتانی ورزشکاران مرد دانشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
از مهم ترین عوامل خطرزای آسیب اندام تحتانی نقص در تعادل و کنترل پوسچر می باشد لذا یافتن بهترین و باصرفه ترین روش برای بهبود این متغیرها در خلال فعالیت های ورزشی ضروری است. هدف از این تحقیق مقایسه ی تاثیر دو شیوه ی تمرینی تعلیقی با تی آر ایکس و هاپینگ بر تعادل ایستا و پویای ورزشکاران مرد دانشگاهی می باشد.
روش بررسی
بدین منظور تعداد 36 بازیکن مرد والیبال، بسکتبال، فوتبال و هندبال دانشگاه تهران، با دامنه سنی 20 تا 28 سال به صورت هدفمند انتخاب شده بودند را به صورت تصادفی به سه گروه کنترل (12n=) ، گروه تمرینات تعلیقی با تی آر ایکس (12n=) و گروه تمرینات هاپینگ (12n=) تقسیم کردیم. گروه های تمرینی 4 هفته تمرینات هاپینگ و تی آر ایکس را در قالب 3 جلسه در هفته (12 جلسه) انجام دادند. تعادل ایستا و پویای آزمودنی ها قبل و بعد از انجام 4 هفته تمرینات تعلیقی با تی آر ایکس و هاپینگ به وسیله دستگاه تعادلی بایودکس اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون تحلیل کوواریانس و بونفرونی در سطح معنی داری (05/0≥ p) استفاده شد.
یافته ها
امتیازات آزمون تعادل ایستا و پویا در هر سه جهت در دو گروه تمرینی در مقایسه با گروه کنترل بهبود معناداری نشان دادند (05/0 ≥ P). از طرفی بین تاثیر تمرینات هاپینگ و تی آر ایکس بر تعادل ایستا و پویای ورزشکاران تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0 < P).
نتیجه گیری
4 هفته تمرینات هاپینگ و تی آر ایکس به طور معنی داری تعادل ایستا و پویای ورزشکاران دانشگاهی را بهبود می بخشد؛ اما این دو پروتکل تمرینی تاثیری یکسان در بهبود متغیرهای ذکر شده در ورزشکاران دانشگاهی دارند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
241 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p1903217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!