بررسی مقایسه ای تغییرات کاربری اراضی و تاثیر آن بر میزان فرسایش با استفاده از روش طبقه بندی شیءگرا در حوضه ی سیمینه رود بوکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تهیه ی نقشه ی کاربری اراضی با استفاده از داده های دورسنجی، یکی از جدیدترین و پرکاربردترین روش های تهیه ی نقشه ی کاربری اراضی و مقایسه ی کاربری های موجود است. عدم رعایت قابلیت توسعه ی زمین در انتخاب کاربری ها و مدیریت غیر اصولی آنها، باعث فرسایش می شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی روند تغییرات کاربری اراضی و تاثیر آن بر فرسایش، با استفاده از تصاویر سال 2000 و 2017 سنجده ASTER ماهواره ی TERRA انجام شده است. نقشه ی کاربری اراضی نیز با استفاده از روش شیء گرا تهیه شد. برای ارزیابی صحت نتایج، از داده های آموزشی استفاده شد. سپس مهم ترین روش های ارزیابی صحت، شامل د قت کلی و ضریب کاپای طبقه بندی استخراج شد که برای سال 2000 و 2017 به ترتیب 89/0 و 92/0 درصد بود. نقشه ی پهنه بندی فرسایش با استفاده از نقشه های کاربری اراضی، حاصل و عوامل شامل شیب، لیتولوژی، فاصله از جاده، فاصله از آبراهه، بارش و خاک با استفاده از روش وزن دهی کرتیک و روش WLC انجام شد. نتایج نشان داد در نقشه ی کاربری حاصل، بیشترین میزان مساحت در سال 2000 به کاربری مراتع اختصاص دارد که در سال 2017 به طور چشمگیری این کاربری کاهش یافته و به زمین های زراعی تبدیل شده است. با توجه به نقشه ی پهنه بندی فرسایش سال 2000، به ترتیب 79/8 و 2/28 درصد و با توجه به پهنه بندی فرسایش 2017، به ترتیب 04/11 و 08/34 درصد از مساحت شهرستان در دو طبقه ی بسیار پرخطر و پرخطر قرار دارد. می توان افزایش مساحت مربوط به طبقات بسیار پرخطر و پرخطر فرسایشی را در حوضه ی مورد مطالعه به علل زیر: تبدیل اراضی با پوشش مرتعی به اراضی زراعت آبی، افزایش مناطق مسکونی در حاشیه ی رودخانه، رعایت نکردن حریم رودخانه، افزایش خطوط ارتباطی و به تبع آن دخالت انسان در محیط؛ مرتبط دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1910084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!