بررسی آگاهی و رضایتمندی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک) و رابطه آن با کیفیت مراقبت پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رضایتمندی از حقوق و مزایای دریافتی و چگونگی توزیع آن از مهم ترین و موثرترین ابعاد رضایت شغلی است؛ به نحوی که آثار فراوانی روی سازماندهی در نظام سلامت و کمیت و کیفیت خدمات دارند.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و رضایت پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک) و رابطه آن با کیفیت مراقبت پرستاری در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1396 انجام شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی از نوع مقطعی است که بر روی 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش نمونه گیری خوشه ایبا تخصیص متناسب انجام گردید. پرسشنامه های به کارگرفته شده در این مطالعه شامل، پرسشنامه پژوهشگر ساخته روا و پایای آگاهی و رضایتمندی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (آلفای کرونباخ 0/862) و همچنین پرسشنامه روا و پایای (آلفای کرونباخ 0/94) کیفیت مراقبت پرستاری رضایی و همکاران (1392) است که هر دو پرسشنامه توسط پرستاران تکمیل گردیده بود و داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و آزمون های تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی چندگانه) و در سطح معنی داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
پرستاران آگاهی بالایی با انحراف معیار± میانگین (12/60 ± 55/58) و رضایتمندی متوسط با انحراف معیار± میانگین (92 ± 20/10) از پرداخت مبتنی بر عملکرد داشته و همچنین مراقبت پرستاری با کیفیت بالایی (34/71 ±204/08) گزارش نمودند. بین میانگین نمره کیفیت مراقبت پرستاری در درابعاد ارتباطی و میانگین کل ابعاد با آگاهی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید، به عبارتی افزایش آگاهی از حقوق و دستمزد باعث افزایش کیفیت مراقبت پرستاری گردیده است. لیکن بین میانگین نمره هیچ کدام از ابعاد کیفیت مراقبت پرستاری با رضایت پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد، ارتباط آماری معنی داری مشاهده نگردید (0/05>P).
نتیجه گیری
پرستاران مشارکت کننده در مطالعه، با وجود رضایتمندی متوسط از روش پرداخت مبتنی بر عملکرد، مراقبت پرستاری با کیفیتی را به بیماران ارائه می کردند؛ که می تواند به علت تاثیرگذاری عوامل معنوی و جایگاه بالای اخلاق حرفه ای در عملکرد پرستاران علیرغم نامناسب بودن حقوق و مزایای دریافتی باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1916915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!