بررسی خصوصیت مولکولی ایزوله های بالینی Leishmania Major دارای ناحیه ی ITS1 مشابه با گونه های Crithidia

پیام:
نوع مقاله:
بررسی کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
لیشمانیوز توسط تک یاخته ای از جنس Leishmania ایجاد می شود. تعدادی از ایزوله های این انگل در مناطقی از ایران دارای الگوی متفاوتی از ITS1 و مشابه انواع گونه های Crithidia هستند. بنابراین، در این مطالعه به بررسی مولکولی این ایزوله ها پرداخته شد.
روش ها
از ایزوله های دارای ITS1 مشابه با انواع گونه های Crithidia، DNA ژنومی استخراج شد. تکثیر با استفاده از پرایمر اختصاصی 13A/13B صورت گرفت و در ادامه، توالی یابی شد. توالی های دریافتی از طریق BLASTn و Multiple alignment، T-Coffee و Vector NTI مورد بررسی قرار گرفت. جهت گروه بندی و بررسی وضعیت ایزوله ها، از درخت فیلوژنی استفاده گردید.
یافته ها
بررسی توالی های به دست آمده، مشخص نمود که هتروژنیسیتی کمی بین ایزوله های مورد بررسی وجود دارد، اما هتروژنیسیتی بین این ایزوله ها و ایزوله های موجود در بانک ها قابل توجه است. بنابراین، ایزوله ها در گروه بندی مجزایی قرار گرفتند. همچنین، با وجود این که ناحیه ی ITS1 این ایزوله ها مشابه با Crithidia بود، اما ناحیه ی 13A/13B موجود روی میتوکندری مشابه با انواع گونه های Leishmania بود.
نتیجه گیری
از آن جایی که انگل Crithidia به عنوان انگلی تک میزبانه گزارش شده است و انسان نمی تواند میزبان مناسبی برای این انگل باشد، حضور ژن های آن در انگل های مسبب لیشمانیوز جلدی، می تواند ناشی از ملاقات قبلی این دو انگل در یک میزبان مشترک یعنی پشه ی خاکی باشد. از آن جایی که تا به حال هیچ تکثیر جنسی در جنس Leishmania گزارش نشده است، احتمال وجود پدیده ی نوترکیبی وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1261 تا 1266
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!