نرم افزارهای تفسیری؛ قابلیت ها و چالش ها

چکیده:

قرآن کریم کتابی پر ارزش، بسیار ژرف و اثرگذار در دل های انسان های خدا پرست است و با گذشت زمان نیز هیچ گاه کهنه نشده، همیشه تازه و به روز می باشد؛ چرا که تنها برای یک زمان و یا یک نسل خاص نازل نشده؛ بلکه کتاب هدایت بشر در همه اعصار به شمار می آید.
از آنجا که قرآن مشتمل بر مفاهیم بلند و اسرار و رموز فراوان است، برای همیشه نیازمند تفسیر و تاویل خواهد بود و دست یابی به ژرفای مفاهیم آن برای همگان به آسانی میسر نمی گردد.
تفسیر قرآن به معنای واقعی خویش، از زمان پیامبر اکرم (ص) آغاز شد؛ به تدریج هزاران کتاب در باره تفسیر قرآن به زبان های گوناگون و با گرایش های متفاوت نوشته شده، آنچنان که مراجعه به تمامی آنها برای قرآن پژوهان امری دشوار و بازیابی اطلاعات آنان در مواردی محال می نمود از این رو ضرورت تولید نرم افزارهای تفسیری که حاوی مهم ترین تفاسیر جهان اسلام باشند روز به روز بیشتر احساس می شد. این نیاز روزافزون منجر به تولید نرم افزارهای تفسیری با قابلیت های ویژه شده.
امروزه نرم افزارهای تفسیری کمک بزرگی به پژوهشگران این علم در راستای دستیابی به اطلاعات موجود می نماید؛ زیرا با پیشرفت های امروزی در بخش رایانه و نرم افزارهای تولیدشده در بخش های مربوط، صرف وقت فراوان در کتابخانه ها برای کسب اندک اطلاعات مورد نیاز در هر فن، به هیچ وجهی مقرون به صرفه نیست و گاهی در برخی موارد نیز به هدر رفتن عمر آدمی به شمار می رود.
تولید نرم افزارهای تفسیری و در نگاه کلان نرم افزارهای اسلامی، اگر چه دارای تاریخچه و سابقه طولانی نیست، اما در مسیر رشد و ارتقاء، از سرعت فراوانی برخوردار بوده است. از این رو، با گذشت کمتر از دو دهه از عمر آن، شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه تولید نرم افزارهای اسلامی هستیم که خود امید روشنی را برای ما متجلی می سازد. اما باید بدانیم که پیشگاهی ما مسلمانان در نهضت فکری و اندیشه، مسلتزم حرکت بلند در مسیر پویایی آن می باشد و تا دستیابی به آن قله رفیع، راهی بس طولانی را در پیش داریم.

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p191773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!