بررسی درصدهای مختلف تراشه آسفالت در عملکرد حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای SMA گرم با استفاده از سیستم استنتاج عصبی-فازی سازگار (ANFIS)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال‏های اخیر، با توجه به کمبود مصالح تازه و اهمیت حفاظت از محیط زیست، میزان استفاده از مصالح بازیافتی، از جمله تراشه آسفالت، در راستای کاهش تولید آلاینده های ناشی از تهیه مخلوط های آسفالتی افزایش یافته است. همچنین، جهت کاهش میزان انرژی مصرفی، فناوری های نوینی در زمینه تولید و اجرای مخلوط های آسفالتی گرم در حال گسترش هستند تا مخلوط های آسفالتی با دمایی به مراتب کمتر از مخلوط های متداول تولید گردند. در این پژوهش، از تراشه آسفالت بازیافتی در ساخت مخلوط آسفالتی با استخوان‎بندی سنگدانه‎ای (SMA) جهت انجام آزمایش حساسیت رطوبتی همراه با افزودنی‎های گرم زایکوترم و ساسوبیت و همچنین از الیاف TOPCEL در جهت جلوگیری از ریزش قیر این نوع مخلوط آسفالتی، استفاده شده است. هدف از انجام این پژوهش،ارایه یک مدل بر پایه سیستم استنتاج عصبی- فازی سازگار (ANFIS) ، برای پیش‎بینی حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالتی با دانه‎بندی سنگدانه‎ای (SMA) حاوی درصدهای مختلف تراشه آسفالت با داشتن افزودنی های مختلف گرم می‎باشد. پارامترهای ورودی به مدل ANFIS شامل درصدهای مختلف تراشه آسفالت حاوی افزودنی گرم و نسبت مقاومت کششی نمونه در حالت اشباع به مقاومت کششی نمونه در حالت خشک به عنوان خروجی مدل می‎باشد. نتایج به دست آمده نشان‎دهنده دقت بالای مدل با ضرایب تعیین 1 و 982/0 به ترتیب برای مجموعه داده‎های آموزش و آزمایشی و 774/0 برای داده های ارزیابی می‎باشد. همچنین، مخلوط‎های نیمه گرم حاوی 50% تراشه آسفالت رفتار مناسب‎تری از خود نشان دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919728 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!