بررسی اثر حفاظت بخش کاندیدای واکسن دوجزئی شامل فلاژلین تیپ A و پیلین در برابر عفونت جلدی سودوموناس آئروژینوزا در مدل موش سوخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سودوموناس آئروژینوزا عامل بیماری زای فرصت طلبی است که باعث عفونت های جدی و مرگ ومیر زیاد در بیماران سوختگی می شود. هدف این مطالعه، ارزیابی اثرات حفاظت بخش کاندیدای واکسن دوگانه شامل فلاژلین تیپ A و پیلین سودوموناس آئروژینوزا در مدل موشی عفونت زخم سوختگی است.
مواد و
روش کار
ژن های فلاژلین A (fliC) و پیلین (pilA) به ترتیب در وکتورهای pET-28a و pET-22b کلون شده و پروتئین های نوترکیب در باکتری E. coli BL-21 بیان گردیدند. موش ها با تزریق زیر جلدی 10 میکروگرم از مخلوط فلاژلین A و پیلین، یا فلاژلین A، یا پیلین ایمن شدند. تیتر IgG اختصاصی به وسیله الیزای غیرمستقیم و فعالیت عملکردی آنتی بادی ها با تست اپسونوفاگوسیتوز بررسی شد. در پایان میزان مرگ ومیر و بار باکتریایی در موش ها سنجیده شد.
یافته ها
ایمن سازی با مخلوط فلاژلین A و پیلین به طور معنی داری باعث افزایش تیتر آنتی بادی IgG اختصاصی و اپسونوفاگوسیتوز نسبت به آنتی ژن های تک جزئی شد (0/05P<). همچنین ایمن سازی با مخلوط فلاژلین A و پیلین باعث کاهش بار باکتریایی و افزایش بقای موش های در چالش با سودوموناس آئروژینوزا نسبت به آنتی ژن های تک جزئی شد (0/05P <).
نتیجه گیری
ایمن سازی با مخلوط فلاژلین A و پیلین باعث حفاظت موش های سوخته در برابر عفونت زخم سودوموناس آئروژینوزا می شود. کاهش بار باکتری و افزایش بقای موش ایمن شده نشان می دهد مخلوط فلاژلین A و پیلین پتانسیل کاربرد درمانی را علیه سودوموناس آئروژینوزا در بیماران سوخته دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
248 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!