پیش بینی عیب انکساری بر اساس حدت بینایی با استفاده از چارت اسنلن و دستگاه OPD-scanIII

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
دستگاه OPD-scan III (Optical Path Difference Scanning System) تنها دستگاهی است که حدت بینایی آبجکتیو (Objective) را به صورت متناظر با حدت سابجکتیو (Subjective) نشان می دهد. با توجه به اهمیت پیش بینی میزان عیب انکساری بر اساس یافته های حدت بینایی، هدف از این بررسی پیش بینی عیب انکساری بر اساس حدت بینایی با استفاده از چارت اسنلن و دستگاه OPD-scan III در افراد با بینایی طبیعی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه 75 شرکت کننده در محدوده سنی 18 تا 35 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. حدت بینایی و عیب انکساری با چارت اسنلن و دستگاه OPD-scan III ارزیابی شد. همبستگی بین عیب انکساری و حدت بینایی با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون بررسی شد و نهایتا از آنالیز رگرسیون خطی جهت پیش بینی رفرکشن بر اساس حدت بینایی استفاده گردید.
یافته ها
آزمون همبستگی پیرسون رابطه منفی و معنی داری بین مقادیر عیب انکساری کروی و حدت بینایی در گروه نزدیک بینی نشان داد (0/0001>p، 0/859-=r در حدت بینایی سابجکتیو، 0/788-=r در حدت بینایی آبجکتیو). در گروه دوربینی رابطه مثبت و معنی داری بین عیب انکساری و حدت بینایی آبجکتیو وجود داشت (0/0001>p، 0/882=r). در صورتی که بین عیب انکساری و حدت بینایی اسنلن رابطه معنی داری نشان داده نشد. هم چنین بین مقادیر آستیگماتیسم و حدت بینایی سابجکتیو و آبجکتیو نیز رابطه معنی داری یافت نشد (0/05<p).
نتیجه گیری
در گروه نزدیک بینی با توجه به همبستگی بالا بین حدت بینایی سابجکتیو و آبجکتیو با عیب انکساری اسفریکال، می توان پیش بینی مناسبی از عیب اسفریکال بر اساس حدت بینایی به دست آورد. ولی در دوربینی به دلیل همبستگی ضعیف حدت سابجکتیو با عیب انکساری کروی امکان تخمین میزان عیب انکساری کروی وجود ندارد. در صورتی که با توجه به مقادیر حدت بینایی آبجکتیو حاصل از دستگاه OPD-scan III می توان عیب انکساری در دوربینی را پیش بینی کرد. ولی در موارد آستیگماتیسم با توجه به عدم وجود رابطه خطی بین حدت بینایی سابجکتیو و آبجکتیو با میزان آستیگماتیسم امکان تخمین میزان آستیگماتیسم وجود ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1924427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!