کورکومین (زردچوبه) باعث افزایش بیان فاکتورهای رشد در کومولوسهای تخمک گوساله کشت داده شده در مایع پرتیوئن زنان با آندومتریوز می شود

پیام:
چکیده:
مقدمه

مایع پرتیوین (PF) از زنان نابارور مبتلا به آندومتریوز حاوی مدیوتورهای التهابی است که می توانند بر فولیکولوژی موثر باشند.

هدف

هدف این مطالعه بررسی تاثیر زردچوبه بر بیان فاکتورهای رشد بود که به وسیله بررسی بیان فاکتور 9 ((gdf-9، Kit Ligand Kit L)) و تومورنکروز فاکتور آلفا ((TNFα در کمپلکس های کومولوس تخمک گوساله (COC) کشت داده شده در PF زنان نابارور مبتلا به آندومتریوز انجام شد.

موارد و روش ها

این مطالعه تجربی بر روی 21 زن نابارور (40-20 ساله) مراجعه کننده به بیمارستان دکتر Sutomo از ژانویه تا ژولای 2015 مراجعه کردند انجام شد. COC از فولیکول های آنترال تخمک های گوساله آسپره شد. PF از زنان نابارور با آندومتریوز که به علت ناباروری تحت لاپاروسکوپی قرار گرفته بودند تهیه شد. زردچوبه به عنوان یک ادویه با خاصیت ضد التهابی قوی به محیط کشت بافتی TCM199 و PF اضافه شد. COC گوساله در سه محیط مختلف کشت داده شده: 1. TCM199، 2. TCM199+PF،3. زردچوبه+TCM199+PF، سپس بیان GDF-9، Kit L و TNFαبه وسیله روش ایمنوهیستوشیمیایی اندازه گیری شد.

نتایج

بیان GDF-9 در COC گوساله کشت داده شده در PF با زردچوبه در مقایسه با آنهایی که بدون زردچوبه کشت داده شده بودند افزایش یافته بود (به ترتیب 0/98±2/67، 0/67±0/5، p≤0/001). همچنین بیان Kit L در COC گوساله کشت داده شده با زردچوبه بود در مقایسه با آنهایی که بدون زردچوبه کشت داده شده بود افزایش نشان داد (به ترتیب 1/23±2/67، 0/49±0/33،p≤0/001). یک تفاوت معنی دار در بیان TNFα نیز در گروه با و بدون زردچوبه مشاهده شد (p≤0/001).

نتیجه گیری

اضافه کردن زردچوبه به محیط کشت حاوی PF به دست آمده از زنان نابارور با آندومتریوز می تواند باعث افزایش بیان فاکتورهای رشد در COC گوساله شود. افزایش بیان GDF-9 و Kit L می تواند باعث بهبود فولیکولوژنز گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
775 تا 782
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!