بررسی استفاده از مکمل گیاهی اشتهاء آور در غذای پلت شده به منظور افزایش وزن ماهی کپورمعمولی (Cyprinus carpio L.1978) در مرحله پرواری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بررسی استفاده از مکمل گیاهی اشتهاء آور تولیدی شرکت مهندسی بهار زمرد فام قومس در غذای پلت شده به منظور افزایش وزن ماهی کپورمعمولی در مرحله پرواری در پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در سال 1393 انجام شد. تعداد 186 عدد ماهی کپور پرورشی با میانگین وزنی 126/3 گرم در 3 تیمار با 3 تکرار، در 9 حوضچه فایبرگلاس به مساحت تقریبی 16 مترمربع (و با عمق مفید و تقریبا ثابت 0/6 متر) تقسیم گردید و به مدت 8 هفته تحت تغذیه با سه جیره غذایی (پلت رایج در بازار با مکمل صفر درصد (شاهد) و پلت رایج در بازار واجد مکمل گیاهی اشتهاآور (1%) و پلت رایج در بازار واجد مکمل گیاهی اشتهاآور (2%) قرار گرفتند. بررسی ها نشان داد که وزن اکتسابی در جیره بامکمل 0% (پلت رایج در بازار) برابر با 51/6 گرم و برای جیره با مکمل 1% برابر با 49/3 گرم و برای جیره با مکمل 2% برابر با 57/6 گرم بوده است. نرخ رشد نسبی نیز برای مکمل 0% برابر 39/03 گرم و برای مکمل 1% برابر 40/03 گرم و برای مکمل 2% برابر 48/65 گرم بوده است. اختلاف معنی داری بین میانگین های وزن نهایی سه تیمار دیده نشد (0/05<p) و بیش ترین وزن به دست آمده در تیمار سوم (مکمل 3%) مشاهده گردید که با دو تیمار دیگر اختلاف معنی دار نداشت (0/05<p). با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که مکمل گیاهی اشتهاآور منجر به تفاوت معنی داری در شاخص رشد، تغذیه، ضریب تبدیل غذایی و رشد اختصاصی ماهی کپورمعمولی نگردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1932029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!