بهینه سازی متغیرهای جوشکاری تعمیری TIG غیرهمجنس ورق فولاد کربنی A516 Grade 60 و فولاد ضد زنگ SS316 به روش تاگوچی و روش های آماری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جوشکاری به روش TIG یکی از فرآیند های مهم در ایجاد اتصالات دائمی و تعمیر با کیفت در سازه های فلزی به ویژه در تجهیزات صنایع نفت و گاز و هوافضا است. کیفیت به مقدار بسیار زیادی وابسته به انتخاب صحیح متغیرهای جوشکاری بوده و در صورت عدم انتخاب مقادیر بهینه، فرآیند ساخت همراه با مشکلات احتمالی و افزایش هزینه ها خواهد بود. در این مقاله هدف انتخاب پارامترهای بهینه جوشکاری TIG به منظور رسیدن به حداکثر استحکام مکانیکی اتصال و فلز جوش است. شدت جریان، سرعت جوشکاری، دبی گاز و قطر فیلر به عنوان متغیرهای مهم تاثیرگذار انتخاب شده و با طراحی آزمایش های مورد نیاز، بعد از ساخت نمونه های جوشکاری شده، بررسی تجربی استحکام انجام شده است. در این پژوهش از روش تاگوچی جهت طراحی و بهینه سازی و همچنین از روش های آماری برای اعتبار سنجی داده ها استفاده شده است. طبق نتایج در جوشکاری فولاد A516 به SS316 استفاده از جریان 110 آمپر ، قطر الکترود 5/2 میلیمتر، دبی گاز 5/12 لیتربردقیقه و سرعت 190 میلیمتر بر دقیقه، استحکام جوش با افزایشی در حدود 15 درصد به بیشینه مقدار خود رسیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
343 تا 350
لینک کوتاه:
magiran.com/p1932917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!