نقش AZD1152 به عنوان مهارگر آرورا کیناز B در سرکوب کلونی زایی سرطان کولورکتال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در جهان با نرخ مرگ ومیر بالا است و درمان کارآمد آن از اهمیت بالایی برخوردار است. خانواده آرورا کیناز (شامل آرورا A، B و C) تنظیم کننده مراحل مختلف چرخه سلولی در سلول های پستانداران می باشند. بیان آرورا B در انواع تومورهای سفت و سرطان های خونی افزایش می یابد و با پیش آگهی ضعیف بیماری همراه است. AZD1152 مهارگر انتخابی آرورا کیناز B است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات AZD1152 و مکانیزم عملکردی آن بر روی دو رده سلولی از سرطان کولورکتال می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی تجربی از دو رده سلولی Caco-2 و HCT-116 به عنوان مدل های سرطان کولورکتال استفاده شد. آنزیم تریپسین نیز به منظور پاساژ آن ها به کار رفت. AZD1152 با غلظت اولیه 1000 میکرومولار تهیه شد و برای فراهم کردن غلظت های لازم از آن رقیق سازی صورت گرفت. با روش های MTT (Microculture Tetrazolium Test) و بررسی تشکیل کلونی، خواص ضد سرطانی AZD1152 بر روی رده های سلولی مورد بررسی قرار گرفت. جهت انجام آنالیزهای آماری آزمون Student t-testبه کار رفت.
یافته ها
نتایج تست MTT نشان داد تیمار با غلظت های 500 و 50 نانومولار از این مهارکننده به ترتیب باعث کاهش 25% و 50% در فعالیت متابولیک سلول های Caco-2 و HCT-116 شده است. همچنین این مهارگر توانست توانایی تشکیل کلونی را در سلول های مذکور مهار کند.
نتیجه گیری
در مجموع، این مطالعه AZD1152 را به عنوان یک راه شیمی درمانی جدید برای سرطان کولورکتال پیشنهاد می کند. با این حال، بررسی های بیشتری برای شناخت فرآیندها و مکانیسم های اثربخشی AZD1152 در سرطان کولورکتال مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!