تحلیل فضایی احتمال وقوع دید در حمل ونقل جاده ای با تاکید بر مولفه های اقلیمی (موردمطالعه: استان های آذربایجان شرقی و غربی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تصادفات جاده ای یکی از اصلی ترین عوامل مرگ ومیر و صدمات شدید جانی و مالی محسوب می شود. عوامل متعددی در وقوع تصادفات جاده ای نقش دارند؛ یکی از این عوامل، متغیرهای محیطی و اقلیمی می باشد. از مهم ترین مخاطرات جوی که شرایط نامطلوبی را برای رانندگان ایجاد م ی کند ، محدودیت میدان دید می باشد که در اثر ریزش برف و باران، وقوع مه و طوفان های همراه با گردوخاک اتفاق می افتد. معمولا ریزش برف و به دنبال آن، یخ بندان در مقایسه با وقوع مه، خطرات بیشتری را برای رانندگان ایجاد می کند؛ با این تفاوت که وقوع برف و یخ بندان را می توان با احتمال، پیش بین ی نمود و حتی در صورت نیاز با تجهیزاتی چون برف روب ها و نمک پاش ها می توان آن ها را کنترل کرد؛ اما مه از بلایای جوی است که پیش بینی آن بسیار مشکل است و علت آن نیز تغییراتی زمانی و مکانی این پدیده جوی می باشد. مه ازجمله پدیده های جوی است که به طور مستقیم و بی واسطه بر ایمنی حمل ونقل تاثیر می گذارد؛ لذا هدف از این مطالعه، ارزیابی احتمالات وقوع محدودیت دید در استان های آذربایجان شرقی و غربی در جهت مدیریت ایمنی و کاهش سوانح جاده ای می باشد.

روش پژوهش

در این پژوهش به منظور بررسی و مطالعه احتمالات وقوع محدودیت دید و تاث یر آن بر ایمنی حمل ونقل، داده های هواشناسی مربوط به میدان دید در طی دوره آماری 20 ساله (1991 تا 2010) و برای 13 ایستگاه سینوپتیک واقع در منطقه موردمطالعه از سازمان هواشناسی کشور دریافت گردید . سپس با استفاده از روش های آماری، روزهای با دید کمتر از 3000 متر در این ایستگاه ها موردمطالعه قرا ر گرفته و احتمالات وقوع مربوطه استخراج شد.

یافته ها

نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بیشترین احتمال وقوع میدان دید کمتر از 3000 متر در ماه های آذر، دی و بهمن و با احتمال 10 تا 40 درصد و کمترین احتمال وقوع در ماه های تیر، مرداد و شهریور با احتمال وقوع 0 تا 5 درصد اتفاق می افتد. در حالت کلی نیز بیشترین احتمال وقوع میدان دید کمتر از 3000 متر در طول سال مربوط به ایستگاه های تبریز و سردشت و کمترین احتمال وقوع مربوط به ایستگاه های میانه، جلفا و تکاب می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه محدودیت دید به ویژه در اثر وقوع مه غلیظ با کاهش سرعت حجم ترافیک در جاده ها و افزایش خطر بروز تصادفات جاده ای همراه است، پیشنهاد می گردد که ضمن افزایش تعداد ایستگاه های هواشناسی در مسیر جاده های کوهستانی و م هخیز کشور، نسبت به تهیه اطلس جامع ملی از مولف ه های اقلیمی تاثیرگذار بر حمل ونقل جاده ای اقدام گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!