ارزیابی انواع خطاهای تشخیصی و درمانی در بیماران دارای شکایات بدون منشا فیزیکی مراجعه کننده به کلینیک دانشکده ی دندان پزشکی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از این مطالعه، تعیین فراوانی انواع خطاهای درمانی در بیماران دارای شکایات بدون منشا فیزیکی (بدون توضیح فیزیکی قانع کننده) مراجعه کننده به کلینیک دردهای دهان، فک و صورت دانشکده ی دندان پزشکی مشهد از سال 1392 تا 1396 بود.
مواد و روش ها
این مطالعه، توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. پرونده های بیماران مراجعه کننده به کلینیک درد دهان، فک و صورت از سال 1392 تا 1396 بررسی شدند. برای بیماران، چک لیستی شامل انواع شکایات بیماران، درمان های انجام شده، روش های تشخیصی و الگوی ارجاع تکمیل شد. این بیماران توسط متخصصین بیماری های دهان معاینه شده بودند و شکایات آنها که توضیح فیزیکی قانع کننده ای نداشت بر مبنای گرفتن شرح حال، معاینه ی بالینی و آزمایشات پاراکلینیکی بررسی و بر این اساس، نوع اختلال حسی تعیین گردیده بود. سپس اختلال روان پزشکی آنها توسط روان پزشک مورد بررسی قرار گرفته بود. فراوانی انواع خطاهای درمانی، نوع اختلال روان پزشکی و اختلال حسی، تعیین و ارتباط آنها با یکدیگر از لحاظ آماری بررسی گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 11/5 با سطح معنی داری 0/05 تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل داده ها به کمک جداول فراوانی، نمودار، شاخص های میانگین و انحراف معیار با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. همچنین جهت مقایسه ی بین زیر گروه ها از آزمون های 2χ، آنوا، تی تست و در صورت عدم وجود شرایط لازم از آزمون های ناپارامتری من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد.
یافته ها
بیبیش ترین فراوانی شکایات در زمان مراجعه، مربوط به درد صورت، فک و یا گردن (74/8 درصد) و کم ترین فراوانی شکایات، احساس درد گنگ در کل دهان بود. دارودرمانی (49 درصد) و پس از آن کشیدن دندان (14 درصد)، شایع ترین خطاهای درمانی انجام شده بودند. بیش ترین خطا در روش های تشخیصی تجویز شده، رادیوگرافی (65/2 درصد) و پس از آن سی تی اسکن (24/1 درصد) و کم ترین خطا مربوط به سونوگرافی (2/3 درصد) گزارش شد.
نتیجه گیری
بر اساس این مطالعه، چنانچه بیماری با شکایت بدون توضیح فیزیکی به کلینیک دندان پزشکی مراجعه کند، احتمال بروز خطای تشخیصی و درمانی زیاد است. بنابراین توصیه می شود برنامه های آموزشی اختصاصی برای دندان پزشکان جهت شناسایی شکایات با منشا ذهنی و تشخیص صحیح آنها و یا ارجاع صحیح این بیماران وجود داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!