نگاهی گذرا به گیاه خار مریم از دیدگاه طب سنتی ایرانی و مطالعات نوین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه از گیاه خار مریم (با نام علمی (Silybum marianum، برای پیشگیری و درمان اختلالاتی همچون نارسایی کبد، کبد چرب غیرالکلی، دیابت، بیماری های عفونی، خونی و پوستی استفاده می شود. در این مطالعه مروری، به بررسی دیدگاه های طب سنتی ایرانی درخصوص این گیاه و بررسی تطبیقی آن با مطالعات جدید پرداخته شد.
روش بررسی
در این مطالعه مروری ابتدا در زمینه گیاه خار مریم و کاربردهایش در منابع طب ایرانی جستجو شد، سپس در پایگاه های اطلاعاتی مانند PubMed, Google scholar and SID، اثرات درمانی آن با عباراتی مانند دیابت، بیماری های کبدی و کلیوی، سرطان و پوست بررسی گردید؛ سپس به مقایسه کاربردهای این گیاه در طب جدید و ایرانی پرداخته شد.
یافته ها
در طب سنتی، گیاه خار مریم با عنوان «حرشف بری» معرفی شده و در درمان بیماری های کبد، صفرا و اختلالات پوستی، ورم ، تقویت هضم مورد استفاده است؛ امروزه در مطالعات بسیاری، اثرات این گیاه بررسی شده است و خواصی همچون درمان بیماری های کبدی، کلیوی، پوستی، کنترل قند خون و متابولیسم چربی ها، تقویت سیستم ایمنی و اثرات ضدسرطان آن به اثبات رسیده است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد برخی خواص گیاه خار مریم مانند محافظت و کمک به درمان بیماری های کبد، درمان اختلالات پوستی و اثرات ضدسرطان که در مطالعات نوین به اثبات رسیده، در متون طب سنتی به آن اشاره شده است؛ لذا به نظر می رسد آمیزه های طب سنتی می توانند در مداخلات پزشکی نوین سودمند باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1952050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!