تاثیر ریسک زنجیره تامین بر لزوم چابکی عملکرد با تاکید بر نقش یکپارچگی زنجیره تامین

مترجم:
رضا کریمی
چکیده:

جهانی شدن، رشد سریع فناوری، محیط پویا و پیچیده، شرایط عدم قطعیت محیطی موانعی برای پیش‌بینی و تشخیص رفتار شرکای زنجیره تامین شرکت‌ها شده است. فقدان توانایی شرکت‌ها برای پیش‌بینی و ‌تاثیر‌ رفتار نهادهای گوناگون در زنجیره تامین منجر به ریسک زنجیره تامین می‌شود.
دو دهه اخیر مثال‌هایی از شرکت‌هایی را در خود دارد که از عدم قطعیت در محیط رنج می‌بردند که موجب آسیب به عملکرد آن‌ها گردید. حوادثی مانند آتش‌سوزی در کارخانه نیمه‌هادی فیلیپین در سال 2000 ‌ فرایند تولید را منهدم کرد که به خسارت 400 میلیون دلاری برای شرکت Ericsson منجر شد. به طور مشابه، با توجه به زلزله، سونامی و فاجعه هسته در سال 2011 در ژاپن، تولید تویوتا 40000 خودرو افت کرد که باعث‌ از دست رفتن درآمد مبلغ 72 میلیون دلاری در هر روز شد.
بنابراین، به منظور اجتناب از این زیان‌های گسترده، متخصصین و پژوهشگران، توجه ویژه‌ای به ریسک‌های زنجیره تامین داشته‌اند.
تحقیقات در مورد ریسک زنجیره تامین از دو منظر بررسی شده است که عبارت‌اند از:

1. منبع و سابقه ریسک زنجیره تامین
2.‌ مدیریت و پیامدهای ریسک زنجیره تامین
ثابت شده است که ریسک زنجیره تامین ممکن است از چند منبع مانند تامین‌کنندگان، مشتریان، قوانین و مقررات دولتی، محیط‌های غیر قابل پیش‌بینی و متغیر، شبکه حمل و نقل و توزیع، قوانین مرتبط با کار و کارکنان و اندازه شرکت نشیت بگیرد.
 هر چند بر اساس دیدگاه‌های تجربی گذشته راهکارهایی برای مدیریت ریسک زنجیره تامین ارایه شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از بهبود مستمر، مدیریت تقاضای انحرافی، برنامه‌ریزی برای رخدادهای درونی و محیطی، امنیت زنجیره تامین و زنجیره تامین بازارمحور.‌ ولی موضوع روشن این است که شرکت‌ها باید راهکار‌های مناسبی را برای کاهش ریسک زنجیره تامین دنبال نمایند که بر اساس این مقاله تاکید بر (چابکی عملکرد) به عنوان راهکاری برای کاهش این ریسک می‌باشد.
شرکت‌های فعال در محیط پویا و مواجه با عدم قطعیت در زنجیره تامین، قابلیت‌هایی را برای مدیریت عدم قطعیت‌ها و تضمین ریسک زنجیره تامین نیاز دارند. این قابلیت‌ها ارتباطات، هماهنگی، و اقدامات مشترک با عوامل مهم در زنجیره تامین را برای گسترش فرصت‌ها و تنظیم مجدد منطبق با محیط ارتقا می‌بخشد.
شرکت‌هایی که با ریسک زنجیره تامین مواجه هستند باید به دنبال ارتقای یکپارچگی زنجیره تامین باشند، که شامل یکپارچگی عناصر کلیدی داخلی (واحدهای عملکردی داخلی) و خارج از شرکت (مشتریان و تامین‌کنندگان کلیدی) می‌باشد.
 یکپارچگی زنجیره تامین، قابلیت دید «انتها به انتها» را فراهم می‌کند و می‌تواند اطلاعات نادرست و غیرقابل اعتماد را بررسی کند و نقش کلیدی را در مدیریت ریسک زنجیره تامین ایفا نماید.
به‌ عنوان مثال، برند اسپانیایی Zara می‌تواند چرخه طراحی، تولید و توزیع یک طرح جدید را طی یک ‌ فرایند چند هفته‌ای تکمیل کند که دلیل این سرعت، رابطه تنگاتنگ و به شدت هماهنگ این شرکت با زنجیره تامین است. شرکت‌هایی مانند Zara، که زنجیره تامین جهانی دارند به شدت از ریسک بالای زنجیره تامین برخوردار هستند، این نوع از شرکت‌ها از طریق عواملی نظیر یکپارچگی عوامل کلیدی داخلی و خارجی، شفافیت اطلاعات، تعاملات با مشتری، قابلیت‌های ممتاز و انطباق‌پذیری می‌توانند با درجه بالایی از چابکی عملکرد، ریسک‌های زنجیره تامین را کنترل نمایند.
 در این مقاله دلایل اینکه چرا به دلیل وجود ریسک زنجیره تامین شرکت‌ها تمایل به یکپارچگی زنجیره تامین و ارتقای چابکی عملکرد را دارند بررسی می‌شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1962825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!