تاثیر مداخله ی آموزش اصلاح سبک زندگی بر آگاهی و نگرش و رفتار کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون شهر ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فشار خون بالا یکی از بیماری های مزمن بوده که به عنوان قاتل خاموش و بحران بهداشت عمومی جهان معرفی شده است و انجام اقدامات موثر برای پیشگیری و کنترل فشار خون می تواند منجر به کاهش عوارض ناشی از آن شود.
هدف
مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله ی آموزشی برآگاهی و نگرش و رفتار کنترل فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام گردید.
روش
این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که در سال 1396 بر روی 160 نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ارومیه که به دو گروه مداخله و کنترل (هر کدام 80 نفر) تقسیم شدند؛ انجام گرفت. روش نمونه گیری به صورت چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی مشتمل بر سوالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و رفتارهای خودکنترلی پرفشاری خون بود. مداخله ی آموزشی طی سه جلسه ی 45 دقیقه ای انجام شد که شامل علائم بیماری، عوارض بیماری و اصلاح شیوه ی زندگی، اهمیت مصرف منظم دارو، ضرورت کنترل مرتب فشار خون، استانداردهای اندازه گیری فشارخون و عوارض دارویی بود. قبل از آموزش، اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری و بعد از 3 ماه مجددا پرسشنامه تکمیل گردید. داده ها در نرم افزار SPSSv.16 با آزمون های کای دو، تست دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتار کنترل فشار خون تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. (05/0P ˃) اما نمرات آگاهی، نگرش، رفتار کنترل فشار خون پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با کنترل افزایش نشان داده و اختلاف معنی دار بود.  (05/0P <)  
نتیجه گیری
نتایج نشانگر این است که برنامه ی مداخله ی آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار کنترل فشار خون موثر است؛ و از طریق ارتقاء سطح آگاهی و نگرش می توان رفتارهای کنترل فشار خون را در بیماران پر فشاری خون بهبود داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1963061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!