شناسایی برخی فیتوترکیب های گیاه Smirnovia iranica

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

از خانواده Fabaceae گیاه دم گاوی (Smirnovia iranica) یکی از گونه های درختچه ای ارزشمند بومی و سازگار در ماسه زارهای مناطق مرکزی ایران است که علاوه بر تولید علوفه و حفاظت خاک و ایجاد چشم انداز زیبا ، به نظر میرسد دارای مواد موثره و ارزش دارویی است. هدف از این تحقیق بررسی حضور برخی فیتوترکیبهای در این گیاه برای اولین بار بود.

روش تحقیق

در رویشگاه این گیاه واقع در ماسه زارهای کاشان 4 سایت مطالعاتی به فاصله 30 کیلومتر از هم انتخاب گردید. به منظور مطالعه فیتوشیمیایی در هنگام گلدهی در هفته سوم فروردین ماه 1391 در هر سایت سرشاخه و برگ گیاه جمع آوری و با استفاده از دستگاه سوکسله به مدت 8 ساعت توسط متانول عصاره برگ و گل استخراج شد. جهت شناسایی آلکالوئید ها از معرف مایر و واگنر، از آزمون سیانیدین برای تعیین آنتوسیانین ها و فلاونوئیدها، از محلول کلروفریک برای آزمون حضور تانن ها و برای آزمون آنتراکینون ار روش واکنش بورن- تراگر استفاده شد.

نتایج و بحث

نتایج حاصل حاکی از حضور آلکالوئیدها، آنتوسیانین ها و فلاونوئیدها و عدم حضور تانن و حضور کم آنتراکینون ها در هر دو اندام و در تمام سایتها بود. در جمع بندی نهایی از نظر دارا بودن فیتوترکیبهای مهم و با ارزش در این گیاه اولویت با اندام گل و نقطه بهینه برداشت ترجیحا سایت قاسم آباد می باشد.

توصیه کاربردی صنعتی

با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق این گیاه بومی دارای فیتوترکیب های با ارزش است که حفظ و احیا و استفاده بهینه از آن باید مدنظر واقع شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
129 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!