بررسی میزان بروز پنومونی بیمارستان در بیماران بالای 15 سال بیشتری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های دانشگاهی سمنان (1381)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پنومونی بیمارستانی عبارت است از عفونت پارانشیم ریه که حداقل 48 ساعت بعد از بستری در بیمارستان ایجاد میشود. این عفونت در کل بعد از عفونت ادراری دومین عفونت و در بخش مراقبتهای ویژه، شایعترین عفونت بیمارستانی است. بروز آن 10 تا 20 درصد گزارش شده و در افراد با لوله تراشه و تهویه مکانیکی تا 80 درصد میرسد.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 402 بیمار بستری در بخش مراقبتهای ویژه داخلی و جراحی بیمارستانهای فاطمیه(س) و امداد شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفتند. متغیرهای سن، جنس، داشتن کاهش سطح هوشیاری، تهویه مکانکی، لوله بینی - معدی، جراحی های شکم و قفسه صدری و نام بخش (داخلی یا جراحی) ثبت شد. بیماران روزانه توسط پزشک متخصص ویزیت شدند. معیار بروز پنومونی بیمارستانی، بروز تب بعد از 48 ساعت و سه یافته توام لکوسیتوز، افزایش ترشحات ریوی و تغییرات گرافی قفسه صدری بوده است. از رگرسیون لجستیک در سطح معنی درای 5% برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
9.2% (فاصله اطمینان 95%: 12.0-6.4%) بیماران، دچار پنومونی بیمارستانی شدند. از میان متغیرهای ذکر شده، بیمارانی که کاهش سطح هوشیاری داشتند 2.7 برابر بیمارانی که کاهش سطح هوشیاری نداشتند، هم چنین بیماران با تهویه مکانیکی 6.7 برابر بیماران بدون تهویه مکانیکی شانس ابتلا به پنومونی را داشتند. سایر متغیرها اثر معنی دار در بروز پنومونی نداشتند.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به اینکه کاهش سطح هوشیاری و اتصال به لوله تراشه و تهویه مکانیکی خطر بروز پنومونی را بیشتر میکند؛ توجه بیشتر به بیماران در معرض دو عامل فوق ضروری است. همچنین توصیه میشود، حدالامکان از هر گونه مداخلات غیرضروری در بیماران بخشهای مراقبت ویژه اجتناب شود و در صورت نیاز به تهویه مکانیکی، مراقبت و رعایت بهداشت وسایل آن برای کاهش بروز پنومونی الزامی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p197506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!