بررسی اهمیت کلینیکی تغییرات بیانی RNA بلند غیر کد کننده MALAT1 در سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان یکی از علل اصلی بیماری و مرگ در میان زنان است. RNA های بلند غیر کد کننده نقش مهمی در رشد و پیشرفت تومور دارند. MALAT1 (Metastasis-associated lung adenocarcinoma transcript 1) یک RNA بلند غیر کد کننده است که بیان آن در چندین سرطان دچار اختلال می گردد، با این وجود ارزش تشخیصی آن در سرطان پستان نامشخص است. مطالعه حاضر به منظور بررسی تغییرات بیان MALAT1 در بافت تومور پستان، ارتباط آن با خصوصیات کلینیکال تومور و  ارزش تشخیصی آن به عنوان بیومارکر ، انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه ، سطح بیان MALAT1 در 31 بافت تومور سینه و 31 بافت نرمال حاشیه تومور با تکنیک Real-time PCR، اندازه گیری شد. تغییر بیان MALAT1 بین بافت ها و ارتباط آن با ویژگی های کلینیکال به ترتیب با t-test و one-way ANOVA بررسی شد. نقش MALAT1 به عنوان بیومارکر با منحنیROC بررسی شد.
یافته ها
سطح بیان MALAT1 در بافت تومور نسبت به بافت نرمال حاشیه تومور، کاهش معنادار 87/2 برابری (001/0 >p ، 348/0 =fold change) نشان داد. هم چنین ارتباط مثبت و معناداری بین بیان MALAT1 با سن بیمار و ویژگی های تهاجمی تومور (05/0 >p) مشاهده شد. منحنی ROC نشان داد که سطح زیر منحنی معنادار و برابر با 773/0 است. حساسیت و اختصاصیت MALAT1 به عنوان بیومارکر به ترتیب 43/71 و 67/91 بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که MALAT1، کاهش بیان معناداری در سرطان پستان دارد و می تواند به عنوان یک بیومارکر در تشخیص بیماران از افراد سالم عمل کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!