اثر دماهای مختلف القاکننده دیاپوز بر توانمندی زیستی زنبور پارازیتویید (Trichogramma brassicae Bezdenko (Hym: Trichogrammatidae

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زنبورهای پارازیتویید جنس تریکوگراما به دلیل کاربرد گسترده در برنامه های کنترل زیستی، از دهه های گذشته موضوع مورد مطالعه بسیاری از محققان است. یکی از نکاتی که همواره مورد توجه پژوهشگران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این زنبورها بوده است، افزایش توانمندی زیستی گونه های این جنس در فرایند تولید و ذخیره سازی بشکل دیاپوز آن می باشد. عوامل محیطی و در راس آن ها دما همواره بر توانمندی زیستی حشرات در تمام مراحل زندگی تاثیرگذار است. در این تحقیق اثر سه دمای 10، 14 و 20 درجه سلسیوس بر نرخ خروج، نسبت جنسی، زادآوری و میزان تلفات مراحل مختلف رشدی Trichogramma brassicae Bezdenko (Hym: Trichogrammatidae) به منظور مطالعه نحوه پاسخ حشره در مقابله با سرما مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق، مرحله لاروی حساس ترین و مرحله پیش شفیرگی مقاوم ترین مراحل زندگی T. brassicae به دمای پایین است. بین نرخ خروج و میزان زادآوری زنبورهای پارازیتویید بالغ و دما رابطه مستقیم مشاهده شد. نسبت افراد ماده خارج شده تحت تاثیر قرارگیری در دماهای پایین قرار نگرفت. بنابراین زنبور T. brassicae را می توان با بهره گیری از سرمادهی به منظور ذخیره سازی-انبارداری وارد وقفه رشدی (دیاپوز-رکود رشدی) کرد. گرچه بروز پدیده دیاپوز بر اثر قرارگیری حشره در دماهای پایین با اثرات کاهنده بر توانمندی زیستی این پارازیتویید همراه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!