واکنش تابعی کنه شکارگر (Amblyseius swirskii (Acari: Phytoseiidae نسبت به تراکم های مختلف تریپس غربیگل (Frankliniella occidentalis (Thsanoptera: Thripidae سالم و تیمار شده با قارچ Beauveria bassiana

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تریپس ها از آفات مهم محصولات گلخانه ای هستند که علاوه بر خسارت مستقیم موجب انتقال بیماری های ویروسی نیز می شوند. واکنش تابعی عامل مهمی در انتخاب دشمنان طبیعی برای کنترل بیولوژیک آفات محسوب می شود. کنه شکارگر Amblyseius swirskii و قارچ بیمارگر حشرات Beauveria bassiana از مهمترین دشمنان طبیعی تریپس غربی گل هستند. واکنش تابعی کنه شکارگر روی لارو تریپس های تیمار نشده و تیمار شده با جدایه JEF-007 قارچ در سه فاصله زمانی 0، 24 و 36 ساعت مطالعه گردید. در این پژوهش، واکنش تابعی کنه شکارگر روی تریپس غربی گل در شرایط آزمایشگاهی (Cº 1±25، رطوبت 10±70% و دوره ی نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی) مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. آزمایش درون ظرف پتری به مدت 24 ساعت انجام شد. هر یک از تراکم های (2، 4، 6، 8، 10، 12، 16 و 20) تریپس در 10 تکرار، در اختیار یک کنه ماده بالغ حداکثر با عمر 24 ساعت قرار داده شد و پس از گذشت 24 ساعت تعداد حشرات کشته شده توسط کنه شمارش شد. واکنش تابعی با استفاده از مدل راجرز، برای همه تیمارها از نوع II تعیین شد. مقایسه ی نتایج حاصل از پارامترهای واکنش تابعی در تیمارهای مختلف نشان داد که زمان دستیابی کنه ی شکارگر روی لاروهای تریپس غربی گل که در بازه ی زمانی 24 ساعت پس از آلودگی در معرض کنه ی شکارگر قرار گرفته بودند با شاهد اختلاف معنی دار داشت اما این اختلاف بین تیمارهای شاهد و بازه ی زمانی صفر ساعت و 36 ساعت پس از پاشش قارچ مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 255
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!