بررسی بیان ژن و شبکه های ژنی مرتبط با آپوپتوزیس در مرغان حساس و مقاوم به آسیت والدین جوجه گوشتی آرین با استفاده از RNA-seq

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
برنامه های به گزینی روی لاین آرین، بدون توجه به توسعه اندام های حیاتی بدن، از جمله قلب سبب شده که این لاین به یکی از لاین های بسیار حساس نسبت به سندروم آسیت شناخته شود. از این رو، این مطالعه با هدف شناسایی ژن ها و شبکه های ژنی درگیر با آپوپتوزیس قلبی در سلول های بافت قلب مرغان حساس و مقاوم به آسیت لاین آرین انجام شد. بدین منظور، دو نمونه حساس و دو نمونه مقاوم استخراج RNA و اطلاعات ترانسکریپتومی آنها با استفاده از توالی یابی نسل جدید RNA-Seq بدست آمد. تعیین کیفیت داده و حذف آلودگی آن با استفاده از نرم افزارهای FastQC و Trimmomatic صورت گرفت. همچنین تفریق بیان ژن با استفاده از نرم افزارهای Cuffmerge، Cufflink و Cuffdiff امکان پذیر شد. 20034 ژن در مجموع نمونه ها مشاهده شدند که بعد از جداسازی ژن های با میزان بیان معنی دار نمونه های مقاوم نسبت به حساس، در مجموع 291 ژن با 66 مسیر زیستی مرتبط دانسته شدند، که در این میان، 53 ژن در مسیر زیستی آپوپتوزیس ارتباط معنی دار داشتند. بررسی فرآیندهای زیستی هستی شناسی ژن های معنی دار در نمونه های مقاوم به آسیت برای مسیر زیستی آپوپتوزیس نشان دادند که مسیرهای تنظیم فرآیند سلولی و تنظیم منفی آپوپتوزیس به طور معنی داری تحت تاثیر آسیت قرار دارند (01/0>FDR). شبکه ژنی ترسیم شده نشان داد که ژن های MEF2A، FGF10، CDK1 و MAD2L1 دارای بیشترین ارتباط ژنی در شبکه ژنی هستند. بنابراین اصلاح نژاد مبتنی بر این ژن ها و طراحی دارو ممکن است در کنترل آپوپتوزیس ناشی از سندروم آسیت موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1999090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!