مفهوم کل نگری در پرستاری براساس یک مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در طی پیشرفت حرفه پرستاری، پرستاران با واژه هایی از قبیل تمامیت و کل نگری مواجه بوده اند. با توجه به اینکه این مقولات درون تئوری ها و عملکردهایی با رویکردهای متفاوت معرفی شدند، لذا از زمینه ای به زمینه دیگر و از دوره ای به دوره دیگر متفاوت بوده اند. هدف این مقاله، آشکارسازی مفهوم کل نگری در دیدگاه فلسفی پرستاران و بررسی عوامل تاثیرگذار احتمالی در نهادینه شدن آن می باشد.
روش کار
مقاله حاضر یک مطالعه مروری نقلی است که در سال 93 با جستجوی بانک های اطلاعاتی از قبیل Pub med-Iranmedex-SID-Ovid-Google Scholar-Elsevier و با استفاده از کلمات کلیدی کل نگری، پرستاری کل نگر، رویکرد کل نگر و معادل انگلیسی آنها انجام شده است. تعداد 41 مقاله بدست آمده و پس از مطالعه چکیده آنها در نهایت 20 مقاله مورد بررسی قرار گرفت.
بحث
مفهوم کل نگری اشاره به این حقیقت دارد که حداکثر سلامتی و خوب بودن انسان، در زمان هماهنگی و تعادل تمام اجزای غیرقابل تفکیک وی با یکدیگر به وقوع می پیوندد. ارائه مراقبت کل نگر به مددجویان، موجب بازگرداندن خودآگاهی، توان و مسئولیت خودمراقبتی آنان شده و از طرف دیگر نقش بسزایی در ارتقاء جایگاه حرفه ای پرستاران و افزایش استقلال و خودباوری حرفه ای آنان دارد.
نتیجه گیری
عملکرد کل نگر در پرستاری موجب ارتقاء کیفیت زندگی مددجویان و رضایتمندی آنان می شود. در شرایط چالش برانگیز عصر حاضر، نهادینه کردن دیدگاه کل نگر در پرستاران با در نظر گرفتن عوامل موثر و رفع موانع اجرایی آن، توجه جدی مسئولین حیطه های آموزش و مدیریت کشورمان را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!