تاثیر نوع مدل و اهمیت پارامترهای زیستگاهی بر پیش بینی نمایه های تنوع-زیستی (مطالعه ماهیان رودخانه توتکابن در جنوب دریای خزر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مدل های زیستگاهی ابرازهایی کاربردی در برآورد فراوانی گونه ای و تنوع زیستی جوامع آبزیان با استفاده از متغیرهای زیستگاه می باشند که می توانند در بهره برداری و حفاظت از گونه های آبزیان بسیار مفید واقع شوند. شناخت مدل های دارای بهترین عملکرد و همچنین یافتن متغیرهای ورودی دارای بیشترین اهمیت و اثرگذاری، می تواند در به کارگیری مناسب آن ها و تصمیمات اتخاذ شده موثر باشد. در مطالعه حاضر، عملکرد چهار نوع مدل (شامل مدل رگرسیون خطی چندگانه، مدل رگرسیون حداقل مربعات جزیی، مدل ماشین بردار پشتیبان و مدل جنگل تصادفی) جهت پیش بینی نمایه های تنوع زیستی ماهیان رودخانه توتکابن در جنوب دریای خزر بر مبنای متغیرهای زیستگاهی مورد مقایسه قرار گرفت و میزان اهمیت متغیرهای محیطی مورد استفاده نیز در هر یک از مدل ها بررسی گردید. بر اساس نتایج، مدل های رگرسیون خطی چندگانه و رگرسیون حداقل مربعات جزئی ضعیف ترین عملکرد را در برآورد نمایه های تنوع زیستی نشان دادند. بهترین عملکرد مربوط به مدل های ماشین بردار پشتیبان و جنگل تصادفی بود. برای مدل های مختلف، میزان اهمیت پارامترهای محیطی در ارتباط با هر یک از نمایه های تنوع متغیر بود. در مجموع، مدل های ماشین بردار پشتیبان و جنگل تصادفی به عنوان مدل های مناسب جهت بررسی نمایه های تنوع زیستی پیشنهاد می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
225 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!