رویکرد پویایی شناسی سیستم برای بررسی سیاست های برنامه ریزی ظرفیت در زنجیره تامین حلقه بسته سبز: مطالعه موردی صنعت باتری اسیدی

پیام:
چکیده:
با توجه به قوانین سخت گیرانه دولتی، دغدغه های محیط زیستی و افزایش آگاهی مشتریان نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکت ها، صنایع در سطح جهانی برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست و جمع آوری محصولات خود بعد از استفاده، تحت فشار زیادی قرار گرفته اند. مدیریت زنجیره تامین (لجستیک) معکوس، برای پاسخ به نیاز گفته شده، محصولات را در پایان عمر به شکلی کارا و اثربخش مدیریت می کند. در زنجیره تامین معکوس  محصولات در پایان عمر به طور مناسب منهدم، بازیافت و یا بازتولید شوند. زنجیره تامین معکوس نسبت به جریان مستقیم محصولات در زنجیره مستقیم با عدم قطعیت و پویایی بیشتری مواجه است؛ بنابراین جلوگیری از پدیده مازاد ظرفیت و یا هزینه جریمه ناشی از دست دادن محصول دست دوم، تنها با یک برنامه ریزی ظرفیت اثربخش امکان پذیر است. در این مقاله برای تحقق هدف گفته شده از رویکرد پویایی شناسی سیستم ها به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مطالعه سیستمی پدیده ها استفاده شده است. ابتدا یک مدل پویایی شناسی سیستم برای بررسی سیاست های برنامه ریزی ظرفیت در شبکه زنجیره تامین حلقه بسته باتری اسیدی خودرو با استفاده از داده های صبا باتری توسعه داده شده است. در مدل توسعه داده شده بازیافت محصولات با فرض سیاست تبادل محصول و تاثیر تصویر سبز بر عملکرد زنجیره تامین، در نظر گرفته شده است. مدل توسعه داده شده با نرم افزار ونسیم پیاده سازی شده است و تاثیر سیاست های مختلف شبیه سازی و تحلیل شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!