ارتباط بین کسر دفعی ادراری آمیلاز و رد حاد پیوند کلیه در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در افراد مبتلا به نارسایی کلیه، آمیلاز خون افزایش و کسر دفعی آن کاهش می یابد. از کسر دفعی آمیلاز می توان به عنوان راه تشخیص در افراد مبتلا به رد حال پیوند کلیه استفاده کرد. در این مطالعه به بررسی ارتباط بین کسر دفعی ادراری آمیلاز و رد حاد پیوند کلیه در کودکان پرداخته شد.
روش بررسی
در این مطالعه مورد - شاهدی، فاکتورهای آمیلاز خون، ادرار و کراتینین خون و ادرار در کودکان پیوندی که در مرحله رد حاد پیوند نبودند (30 بیمار) و کودکان در مرحله رد حاد پیوند (30 بیمار)، اندازه گیری و کسر دفعی آمیلاز در آن ها تعیین گردید. جهت رد انسداد ناشی از دستکاری جراحی، از سونوگرافی کلیه و مجاری ادرار استفاده شد. به منظور رد مسمومیت با سیکلوسپورین و عفونت ادراری (فاکتورهای تشخیص افتراقی رد حال پیوند) به ترتیب سطح سیکلوسپورین سرم و CRP ادرار اندازه گیری شد. داده ها به کمک آزمون تی تست و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در کودکان دچار رد حاد پیوند کلیه، متغیرهای کراتینین ادراری (5/5±1/20 در برابر 7/4±9/15، 002/0p=)، آمیلاز ادراری (6/376±9/744 در برابر 3/218±8/584، 049/0p=) و کسر دفعی آمیلاز (4/118±7/238 در برابر 5/2±112/96، 001/0p<) نسبت به گروه فاقد رد پیوند، به طور معنی داری بالاتر بود. براساس آنالیز رگرسیون لجستیک، از بین متغیرهای قابل اندازه گیری تنها کسر دفعی آمیلاز و کراتینین ادرار توانست رد پیوند کلیه را به طور مستقل پیش بینی کند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد می توان با بررسی دقیق کراتینین ادرار و کسر دفعی آمیلاز، احتمال رد حاد پیوند کلیه را در کودکان پیش بینی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!