نقش همجوشی شناختی، حمایت اجتماعی و ادراک پیری در پیش بینی اضطراب مرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سالمندی دوره بسیار مهمی از زندگی است که اضطراب مرگ یک ویژگی مشترک سالمندان می باشد لذا شناسایی عواملی که در این دوران بر اضطراب مرگ تاثیرگذار است، حائز اهمیت است. بنابراین؛ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش همجوشی شناختی، حمایت اجتماعی و ادراک پیری در پیش بینی اضطراب مرگ سالمندان بود.
روش کار
روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری کلیه سالمندان بازنشسته شهر کرمانشاه در سال 1396 بود که تعداد 199 نفر (75 نفر زن و 124 نفر مرد) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و t گروه های مستقل در نرم افزار SPSS 22 مورد تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد بین همجوشی شناختی، حمایت اجتماعی و ادراک پیری با اضطراب مرگ در سالمندان زن مرد رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام نیز نشان داد در بین سالمندان زن، متغیرهای همجوشی شناختی و ادراک پیری با هم 9/38 درصد و در بین سالمندان مرد همجوشی شناختی و ادراک پیری با هم 14 درصد اضطراب مرگ را پیش بینی نمودند. ولی حمایت اجتماعی قادر به پیش بینی اضطراب مرگ سالمندان زن و مرد نبود. از سویی دیگر نتایج t مستقل نشان داد که همجوشی شناختی و اضطراب مرگ در بین سالمندان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که همجوشی شناختی (05/0P<) و اضطراب مرگ (01/0P<) در بین سالمندان زن بیشتر از مرد است ولی از نظر متغیرهای حمایت اجتماعی و ادراک پیری در بین آن ها، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش و با توجه به مساله بالا بودن اضطراب مرگ در سالمندان که از عوامل موثر در سلامت روان سالمندان است، لذا با به کارگیری راهبردهای کاهش اضطراب می توان سلامت روان را در سالمندان افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2006661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!