تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه ی فارسی چک لیست اوتیسم در کودکان نوپا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شیوع اختلال طیف اوتیسم (Autism spectrum disorder یا ASD) روز به روز در حال افزایش است و این امر ضرورت غربالگری زودهنگام با هدف ارایه ی مداخلات آموزشی و توان بخشی به موقع را گوشزد می کند. پژوهش حاضر با هدف تهیه ی نسخه ی فارسی و تعیین روایی و پایایی چک لیست اوتیسم در کودکان نوپا (Checklist for Autism in Toddlers یا CHAT) انجام شد.
روش ها
 این مطالعه از نوع مقطعی- روان سنجی بود و جامعه ی آماری آن را 313 کودک که 97 نفر مبتلا به ASD و 216 کودک سالم بودند، تشکیل داد. کودکان مبتلا به ASD از مراکز آموزشی و مداخله ای کودکان اوتیسم و مطب برخی پزشکان فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان شهر اصفهان در سال 95-1394 به روش در دسترس با توجه به ملاک های ورود انتخاب شدند. مقیاس مورد ارزیابی روان سنجی، CHAT بود. برای تعیین پایایی این ابزار از روش Cronbach's alpha و برای تعیین روایی سازه، هم زمان و روایی تمایزی نیز از تحلیل عوامل، همبستگی با نمرات Modified CHAT (M-CHAT)، نسخه ی دوم آزمون غربالگری اختلالات نافذ رشد (Pervasive Developmental Disorders Screening Test-II یا PDDST-II) و تشخیص روان پزشکی استفاده شد. داده ها به روش های همبستگی، تحلیل عوامل، تحلیل تمایزات و Logistic regression و Linear regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
 ضریب Cronbach's alpha جهت پایایی مقیاس، 88/0 و همبستگی گویه ها با کل از 35/0 تا 71/0 به دست آمد. روایی هم زمان از طریق همبستگی با مقیاس های PDDST-II، M-CHAT و تشخیص روان پزشکی کودک به ترتیب 60/0، 79/0 و 57/0 گزارش گردید. تحلیل عاملی، ساختار دو عاملی (هیجانات اجتماعی و رفتار تعاملی) و تحلیل تمایزات در نقطه ی برش 5/2، حساسیت 67 درصد و ویژگی 91 درصد را نشان داد.
نتیجه گیری
 نسخه ی فارسی مقیاس CHAT به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه ی طیف اوتیسم برای کودکان 24-18 ماهه، واجد ویژگی های روان سنجی مطلوب می باشد. با این حال، نوزادانی که پرخطر ارزیابی می شوند، لازم است چند ماه بعد از 24 ماهگی مجدد با همین مقیاس مورد سنجش قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 426
لینک کوتاه:
magiran.com/p2009339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!