بررسی ارتباط الگوهای پیوند از دور با خشکسالی مطالعه موردی: حوضه قره قوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها
 خشکسالی از ویژگی های طبیعی یک منطقه می باشد و در هر منطقه ای که به وقوع می پیوندد منجر به ضررهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می گردد. در این تحقیق ارتباط الگوهای پیوند از دور در رخداد خشکسالی های حوضه قره قوم موردبررسی قرارگرفته است.
روش شناسی
 در این راستا داده های بارش 30 ایستگاه باران سنجی و سینوپتیک و نیز داده های مربوط به 32 نمایه عددی پیوند از دور از سایت نوآ طی دوره آماری 1987-2013 اخذ گردید. در ابتدا داده های شاخص بارش استاندارده شده در مقیاس 9 تا 48 ماهه با روش تحلیل عاملی گروه بندی و ایستگاه های دارای رفتار مشابه در پهنه مطالعاتی شناسایی شد. سپس رابطه میانگین شاخص خشکسالی هر پهنه با تک تک الگوهای پیوند از دور به صورت همزمان و با تاخیر6 و 9 ماهه از طریق روش آماری همبستگی ارزیابی شد.
یافته ها
 تاثیر الگوهای پیوند از دور بر خشکسالی در پهنه های مختلف متفاوت است. الگوی چند متغیره انسو نوسان دهه ای اقیانوس آرام، نوسان جنوبی، نینو4/3، 3 بیشترین همبستگی معنی دار را با مقیاس های شاخص بارش استانداردشده دارند. همچنین همبستگی با تاخیر زمانی 6 ماهه شاخص خشکسالی نشان داد چهار عامل (کل حوضه) شاخص خشکسالی با شاخص نینو4، 4/3 و 3، چند متغیره انسو، نوسان مادن جولیان در مناطق 20، 70، 80، 100 درجه شرقی ارتباط مستقیم و با شاخص آرام شرقی، نوسان جنوبی و مادن جولیان در مناطق 160 درجه شرقی، 120 و 40 درجه غربی دارای رابطه معکوس معنی دار است. چهار عامل (کل ایستگاه های حوضه) تاخیر زمانی 9 ماهه شاخص خشکسالی ارتباط معکوس معنی دار با شاخص آرام شرقی، نوسان جنوبی و نوسان مادن جولیان در مناطق 120 و 40 درجه غربی نشان داد و با شاخص نینو3، چند متغیره انسو و نوسان مادن جولیان در مناطق 70، 80 و 100 درجه شرقی دارای رابطه مستقیم معنی دار است.
نتیجه گیری
 نتایج تحلیل همبستگی نشان داد ارتباط معنی داری بین الگوهای پیوند از دور با خشکسالی های حوضه قره قوم وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!