نقش مکان-گزینی نوع بهره-وری خاص در برنامه-ریزی و مدیریت جغرافیای مناطق بیابانی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها
 یکی از مهم ترین بخش های برنامه ریزی و مدیریت در مناطق خشک، مطالعات ارزیابی اراضی و تعیین میزان سازگاری منطقه مورد نظر برای کاربری از پیش در نظر گرفته شده است. هدف از این تحقیق، تاکید بر اهمیت و نقش طبقه بندی ارزیابی تناسب اراضی به عنوان یکی از بخش های اصلی مدیریتی در این مناطق می باشد.
روش شناسی
 در این راستا مطالعه ای در شهرستان ریگان در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بم و مرز دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان انجام شد. برای دستیابی به هدف فوق، مطالعات میدانی از قبیل مکان یابی و حفر 23 خاک رخ و انجام 160 نمونه برداری از خاک های منطقه انجام شد. با استفاده از سایر داده های کمکی مانند تصاویر ماهواره ای، نقشه های زمین شناسی، پستی وبلندی، اطلاعات هواشناسی و نتایج تجزیه وتحلیل های آزمایشگاهی، اقدام به تهیه نقشه های موضوعی موردنیاز شد. دو نوع بهره وری ذرت دانه ای و علوفه ای که موردتوجه ساکنین منطقه برای تامین معاش و درآمدزایی آنها است، انتخاب شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که کیفیت آب چاه های مورداستفاده براساس دیاگرام ویلکاکس در دو کلاس C4S3 و C4S2 قرار دارد. بنابراین برای آبیاری با روش های رایج کیفیت نامناسبی دارد. در شرایط فعلی، درجه مناسب بودن اراضی منطقه برای انواع بهره وری منتخب شامل درجه 3 ، موقتا نامناسب و نامناسب دایمی است. اما تناسب آتی اراضی و پس از انجام عملیات عمرانی، میزان انطباق شرایط محیطی (خاک و زمین) با نیاز گیاهان موردنظر در برخی از مناطق ارتقاء یافته یا از شدت محدودیت ها کاسته می شود و درجه 2 و 3 خواهد بود. با اجرای مطالعات مکان گزینی و رعایت اصول مدیریت مناطق خشک و استفاده از دانش روز در کنار تجربیات محلی می توان ضمن کمک به توسعه این مناطق، از برهم خوردن تعادل در محیط زیست و آسیب رساندن به آن جلوگیری کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!