مفهوم سازی ابعاد کیفیت محیطی در برنامه-ریزی روستایی با مشارکت مردم و کارشناسان محلی؛ نمونه: روستای شهریار، شهرستان لردگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
با آغاز برنامه ریزی ها به شکل جدید در نواحی روستایی، نوعی تضاد بین خواست روستاییان از پایین با دید برنامه ریزان از بالا شکل گرفته است که نبود دید هنجاری به مسائل و کم توجهی به کیفیت محیطی توسعه، در تعمیق این تضاد نقش بسزایی داشته است.
اهداف
تعیین ابعاد کیفیت محیطی در برنامه ریزی روستایی از طرف خود روستاییان و کارشناسان محلی، از اهداف عمده این مقاله است که به رضایت مندی اهالی و موفقیت برنامه ریزان روستایی منجر خواهد شد.
مواد و روش ها
به منظور جلب مشارکت مردم و کارشناسان محلی در فرآیند مفهوم سازی ابعاد کیفیت محیطی و برنامه ریزی مطلوب، روستای شهریار از توابع شهرستان لردگان انتخاب گردید که دلیل انتخاب این روستا نیز اجرایی شدن طرح های مختلف و یا در حال انجام بودن بسیاری از طرح ها در قالب برنامه ریزی روستایی بوده است. روش پژوهش در این مقاله، روش کیفی به خصوص تشکیل کارگاه های مشارکتی و مصاحبه های هدفمند با مطلعان روستایی است. لذا 36نفر از مطلعان روستای شهریار و کارشناسان و مدیران محلی در قالب 6کارگاه سازمان دهی شده و انتظارات افراد از  مفاهیم کیفیت محیطی در برنامه ریزی روستایی در گویه های مختلف تعیین گردید.
نتیجه گیری
 تعداد 202گویه از مفاهیم کیفیت محیطی گردآوری شد و این گویه ها توسط خود کارگروه ها در قالب 5 بعد، 1قلمرو و 44شاخص قرار گرفتند. در بعد فیزیکی- کالبدی تعداد 48گویه در قالب 9شاخص، در بعد اجتماعی- فرهنگی تعداد 46گویه در قالب 10شاخص، در بعد اقتصادی تعداد 42گویه در قالب 8شاخص، در بعد محیطی تعداد 35گویه در قالب 8شاخص و در بعد سیاسی- اداری تعداد 10گویه در قالب3شاخص به ترتیب جای گرفتند. در پایان نیز این ابعاد در قالب قلمرو راهبردی با تعداد 21گویه و در قالب 6شاخص به نظام برنامه ریزی کشور جهت ارزیابی ابعاد کیفیت محیطی مناطق روستایی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!