تدوین برنامه استراتژیک مدیریت سیاسی فضای جغرافیایی مطالعه موردی: شهرستان اسلام شهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها
 مدیران سیاسی فضای جغرافیایی در سطح شهرستان ها در جهت انجام وظایف محلی، ناگزیر از تدوین برنامه های استراتژیک هستند. آنچه که انجام این امر را ضروری می نماید برآمده از رسالت مدیریت سیاسی فضای جغرافیایی در سطح منطقه برای اداره سیاسی فضا به منظور دست یابی به اهداف منطقه ای است. هدف کلی پژوهش حاضر تدوین برنامه راهبردی مدیریت سیاسی فضای جغرافیایی شهرستان اسلام شهر برای مدیریت هر چه بهتر بر این فضاست. اهداف جزئی پژوهش شامل شناسایی قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای شهرستان اسلام شهر و هم چنین طراحی مناسب ترین راهبردهای مدیریت شهرستان اسلام شهر می باشد.
روش شناسی
 این پژوهش براساس ماهیت، توصیفی و براساس هدف کاربردی توسعه ای است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مصاحبه حضوری با خبرگان و همچنین مشاهده شخصی و تکمیل پرسش نامه خبرگان می باشد. از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) برای تعیین اهمیت و وزن دهی به عوامل داخلی و خارجی استفاده شده است. برای تدوین استراتژی ها از روش تحلیل سوات (SWOT) و از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) برای سنجش میزان جذابیت هر یک از استراتژی های موردنظر استفاده شده است.
نتیجه گیری
 نتایج پژوهش حاکی از این امر می باشد که مدیریت سیاسی فضای جغرافیایی شهرستان اسلام شهر باید استراتژی های تدافعی را اتخاذ کند این استراتژی ها عبارت اند از: 1- تدوین سازوکارهای قانونی مهاجرت و اشتغال جمعیت فعال بومی در اقتصاد شهرستان2- همسوسازی، کل نگری، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاه های اداری به منظور مدیریت یکپارچه شهرستان 3- هدایت سرمایه ها به سوی اولویت ها و الزامات اساسی شهرستان و اولویت دهی توسعه درون زای شهرستان به سمت توسعه زیرساخت ها 4- تعمیق نگاه توسعه پایدار جهت حفظ و احیای محیط زیست شهرستان 5- توسعه، تجهیز و ساماندهی شبکه های زیربنایی، راه های ارتباطی و تاسیسات شهری، خلق محیط پایدار و امن در برابر مخاطرات زیست محیطی.
زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!