ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نیازهای اطلاعات سلامت خانواده کودکان مبتلا به سرطان

پیام:
چکیده:
هدف
وجود ابزار مناسب برای شناسایی نیازهای اطلاعات سلامت خانواده کودکان مبتلا به سرطان می تواند منجر به بهبود فرآیند مراقبت از آنان توسط خانواده شود.  هدف از مطالعه حاضر، ساخت و اعتبار یابی پرسش نامه نیازهای اطلاعات سلامت خانواده کودکان مبتلا به سرطان در ایران بود.
روش ها
روش پژوهش پیمایشی کاربردی و نوع آن همبستگی (تحلیل اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی) بوده است. جامعه آماری پژوهش، 729 خانواده کودکان مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان سیدالشهدای اصفهان (امید) از فروردین تا شهریورماه سال 1397 بود که براساس فرمول کوکران 244 نفر به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند و داوطلبانه براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 20 و روش های آماری آلفای کرونباخ، تحلیل عامل اکتشافی، آزمون کایزر- مایر- الکین، آزمون اسکری کتل تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج به دست آمده از روش آماری تحلیل عاملی (تحلیل مولفه های اصلی) و چرخش واریماکس چهار عامل دسترسی، ارائه و تبادل اطلاعات سلامت مرتبط، ارائه اطلاعات در مورد سرطان توسط کادر درمان، امکانات و خدمات سلامت و مشاوره، و حمایت های اجتماعی، اقتصادی و معنوی را شناسایی کرد که در کل 57/56 درصد واریانس گویه های پرسشنامه را تبیین می کنند. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ به دست آمده از ساختار عاملی اکتشافی برای کل پرسشنامه 0/96 بود.
نتیجه گیری
 با توجه به پایایی مناسب پرسشنامه می توان از آن به عنوان یک ابزار پایا و معتبر در نظام سلامت برای شناسایی و رفع نیازهای اطلاعاتی خانواده کودکان مبتلا به سرطان استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2020070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!