تاثیر کاربرد کلینوپتیلولیت معدنی قم در جیره بر عملکرد، خصوصیات لاشه، جمعیت میکروبی و اسیدیته ایلیوم و جمعیت میکروبی بستر جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به منظور مطالعه ی اثر بنتونیت روی فلور میکروبی روده ی جوجه های گوشتی صورت گرفته است. در این آزمایش از انواع ودر صدهای مختلف بنتونیت استفاده کردیم . در مرحله اول 4 تیمار مختلف از این افزودنی معدنی ذکر شده به جیره ی غذایی تعداد مشخصی از این جوجه های گوشتی اضافه شد. اسامی تیمارهای به کار رفته شامل: تیمار 1(شاهد) و تیمار 2 (بنتونیت موسسه1%) و تیمار 3 (بنتونیت صفاری 0/5%) و تیمار 4 (بنتونیت صفاری 1%) و تیمار 5 (بنتونیت صفاری 1/5%) می باشد. براساس نتایج این آزمایشات و با توجه به جداول زیر در یافتیم که افزودن این ماده به جیره ی غذایی طیور و تحت تاثیر قرار گرفتن با انواع ودر صدهای مختلف بنتونیت ، فقط بر روی شمارش تعداد کل باکتری های روده ای و شمارش و تعداد باکتری های گرم منفی بستر در محیط ائوزین متیلن بلو تاثیر گذاشته است چون لگاریتم این دو بخش ذکر شده کمتر از 0/05 شده است (p<0/05) و اختالف معنی داری را نشان داده است ولی افزودن این ماده روی شمارش تعداد باکتری های گرم منفی روده ای و شمارش تعداد کل باکتری های موجود در بستر در محیط بالد آگار و میزان رطوبت بستر و میزان PH روده ای ، تاثیر زیادی نگذاشته است چون لگاریتم این بخش های ذکر شده بیشتر از 0/05 شده است (p>0/05) و اختالف بی معنی است. چند سویه از انتروباکتریاسه هایی را از نمونه های بستر وروده ی طیور جداکردیم . با استفاده از روش diffusion Disk حساسیت سویه های اشرشیا کلی و سودوموناس وسیترو باکتر و کلبسیالرا به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، نئومایسین ، آمپی سیلین، نور فلوکساسین، اریترومایسین، جنتامایسین، ریفامپیسین، پنی سیلین، استرپتومایسین، کلرامفنیکل، تتراسایکلین، سفیکسیم، کانامایسین ، مورد بررسی قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2024187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!