تحلیل روانشناختی-جنایی نظریه فروید در بزهکاری از منظر قرآن و احادیث
پی بردن به وبژگی های روانی افراد در راستای شناسایی علل وقوع جرایم، نقطه تلاقی جرم شناسی و روانشناسی است. این پژوهش به شیوه تحلیلی – توصیفی و با ابزار کتابخانه ای به دنبال این هدف است که با بیان نظریه روانشناختی جرم از منظر فروید و تطبیق آن با دیدگاه های فقه امامیه (قرآن و احادیث) به صحت و سقم دیدگاه فروید در حوزه روانشناسی جنایی در فقه امامیه بپردازد و اثبات نمایدکه قرآن جامع علوم بوده و مطالب روانشناسانه جرم قرن ها جلوتر از فروید در شریعت محمدی با غنا و قدرت و استحکام فوق العاده ای بیان گردیده است. مفاهیم نهاد، خود و فراخود فروید در قالب نفس اماره، نفس ملهمه و نفس لوامه در فقه با وسعت و دقت بیشتر بیان گردیده است. تفاوت های جدی بین وجدان اخلاقی فروید و نفس لوامه قرآن وجود دارد. لوامه قرآن ملامت و پشیمانی نفس درباره ارزش های واقعی و فطری است. در دیدگاه فروید وجدان اخلاقی از ناسازگاری بخش های روانی و ارزش های خانوادگی یا اجتماعی است، خواه درست باشد یا نادرست. عقده ادبپ که معیار مهمی در عقاید فروید است به همراه آتاویسم روانی محکوم به رد است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.