ارتباط بین یافته های سونوگرافی ترانس واژینال و پاتولوژی کورتاژ آندومتر در زنان مبتلا به خونریزی غیرطبیعی رحمی در حوالی یائسگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خونریزی غیرطبیعی رحمی، یک مشکل شایع در زنان اواخر سنین باروری می باشد که باید به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. بررسی از نظر سرطان آندومتر و یا ضایعات پیش بدخیمی بسیار مهم است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین یافته های سونوگرافی ترانس واژینال و پاتولوژی در زنان مبتلا به خونریزی غیرطبیعی رحمی در حوالی یائسگی انجام شد.

روش کار

اینمطالعه توصیفی - تحلیلی در سال 1396 بر روی 184 زن پری منوپوز 50-40 ساله با AUB انجام شد. بیماران تحت سونوگرافی واژینال قرار گرفته و در صورت گزارش ضخامت آندومتر بیشتر از 4 میلی متر، یک هفته بعد از گزارش سونوگرافی D&C شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه خودساخته بود که یافته های دموگرافیک بیماران و نتیجه سونوگرافی ترانس واژینال و نتایج بررسی هیستوپاتولوژی ماحصل کورتاژ ثبت گردید. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون های آنووا و کروسکال والیس انجام گرفت. میزان p کمتر 0/05 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

شایع ترین یافته های سونوگرافی ترانس واژینال 37% نرمال، 30% افزایش ضخامت و 20% پولیپ آندومتر بود. حدود 47/3% یافته های هیستوپاتولوژی را پرولیفراتیو و در مراتب بعدی ترشحی و پولیپ آندومتر و کمتر از 5% موارد را بدخیم تشکیل می داد. یک مورد آدنوکارسینوم با ضخامت آندومتر 6 میلی متر گزارش شده بود. در برآورد همخوانی یافته های سونوگرافی با D&C در دو گروه غیرطبیعی و طبیعی، توافق معنی داری وجود داشت (0/004=p).

نتیجه گیری

پاتولوژی های ماژور و بدخیم از قبیل کارسینوم و متاپلازی می توانند در مقادیر کمتر از حد مرزی 8 میلی متر و حتی نزدیک 5 میلی متر وجود داشته باشند. در نتیجه استفاده از D&C به همراه TVUS در مقادیر کمتر از 8 میلی متر نیز ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!