افزایش کراتینین در دختر جوان به دلیل مسمومیت با ترامادول

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ترامادول داروی شبه مخدری است که دو مکانیسم اثر دارد: اثر بر گیرنده های مو و مهار بازجذب نوراپی نفرین و سروتونین. از عوارض شایع مسمومیت با ترامادول می توان به تشنج و رابدومیولیز اشاره کرد. در این ارتباط، در پژوهش حاضر دختر جوانی معرفی می شود که به دنبال مسمومیت با ترامادول دچار افزایش کراتینین و نارسایی حاد کلیه شده است.

معرفی بیمار: دختر جوان 17 ساله ای به دنبال مصرف تعدادی قرص ترامادول با اختلال هوشیاری و نارسایی تنفسی در بخش مراقبت های ویژه بستری شد و تحت تهویه مکانیکی قرار گرفت. آزمون سم شناسی ادرار از نظر ترامادول مثبت بود و میزان اوره معادل 126 و برای کراتینین معادل 5/9گزارش گردید. این بیمار روزانه به مدت دو ساعت تحت دیالیز قرار گرفت؛ اما کاهشی در میزان اوره و کراتینین مشاهده نشد. دیالیز روزانه به مدت 5/3 ساعت افزایش یافت و به تدریج اوره و کراتینین کاهش پیدا کرد و پس از 11 روز کراتینین به 3 و اوره به 30 رسید. شایان ذکر است که تغییراتی در سی تی اسکن مغز مشاهده شد که به تدریج بهبود یافت. روز دوازدهم بستری، بیمار از ونتیلاتور جدا شد و به بخش منتقل گردید و پس از یک هفته با حال عمومی خوب و با توصیه به انجام اقدامات بازتوانی مرخص شد.
نتیجه گیری

ترامادول دارویی از گروه اوپیوئیدها است که بدون تجویز فروخته می شود. تشنج، رابدومیولیز، نارسایی کلیه و عوارض مغزی ناشی از هیپوکسی طولانی مواردی هستند که طی سال های اخیر تعداد آن ها افزایش یافته است؛ از این رو نظارت دقیق تر بر توزیع این دارو الزامی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!