بررسی تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی در رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونی های روستایی استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

زنان نقش مهم و رو به رشدی در زمینه توسعه کسب و کار به عهده گرفته اند و کارآفرینی زنان موضوع خاص و مورد توجه در سراسر جهان است. با توجه به اهمیت و تاثیر برخی از عوامل بر کارآفرینی و رفتار کارآفرینانه زنان، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و مولفه های آن بر رفتارکارآفرینانه اعضای تعاونی های زنان روستایی در استان مازندران انجام گرفته است.

روش

جامعه آماری تحقیق شامل 1396 عضو 11 تعاونی زنان روستایی بود که 320 نفر از آن ها بر اساس جدول کرجسی مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب و نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انجام شد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ای بود که از دو بخش اصلی سرمایه اجتماعی در پنج بعد و رفتار کارآفرینانه در شش بعد تشکیل شده بود. روایی ابزار سنجش با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد که برای سرمایه اجتماعی 921/0 و رفتار کارآفرینانه 905/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از دو نرم افزار (21) SPSS و (5/8) Lisrel استفاده گردید.

یافته ها

با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق، بعد تعامل اجتماعی از ابعاد سرمایه اجتماعی و بعد تامین منابع و شرایط از ابعاد رفتار کارآفرینانه در اولویت رتبه بندی قرار گرفتند. ارزیابی کیفی سطح سرمایه اجتماعی و رفتار کارآفرینانه نشان دهنده سطح مناسب و رضایت بخش آنها در میان زنان روستایی عضو تعاونی ها بود. براساس ضریب مسیر محاسبه شده در معادلات ساختاری(9/0) ، سرمایه اجتماعی تاثیر بسزایی بر رفتار کارآفرینانه اعضای تعاونی های زنان روستایی دارد. همچنین نتایج معادله ساختاری نشان داد که، مشارکت اجتماعی درون گروهی بعنوان مهم ترین بعد سرمایه اجتماعی، بیشترین تاثیر را در رفتار کارآفرینانه زنان داشته است.

محدودیت ها/ راهبردها

پراکندگی توزیع تعاونی های زنان روستایی در استان و همچنین دسترسی به اعضا جهت تکمیل پرسشنامه ها از مهم ترین محدودیت های تحقیق حاضر بوده است.

راهکارهای عملی

بهیود و تقویت سرمایه اجتماعی از طریق ارتباط بین تعاونی ها و دیگر نهادها و تشکل های فعال در عرصه روستایی از جمله تعاونی های موفق، جلسات مداوم در راستای شفاف سازی فعالیت ها تعاونی و افزایش آگاهی زنان در شناسایی فرصتها و تصمصم گیری مناسب از طریق برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی و کاربردی کارآفرینی می تواند زمینه تقویت و توسعه رفتارهای کارآفرینانه را مهیا سازد.

اصالت و ارزش

یافته های این تحقیق می تواند مورد استفاده و توجه سازمان های ذیربط و دست اندرکاران در جهت پیشرفت و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده تعاونی های زنان روستایی از جمله تقویت و توجه به موضوع کارآفرینی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!