حل مساله پخش بار اقتصادی نیروگاه های تولید هم زمان برق و حرارت با استفاده از الگوریتم اصلاح شده ای بر پایه الگوریتم بهینه سازی رقابت استعماری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله یک روش جدید بر پایه "الگوریتم رقابت استعماری (ICA)" برای حل مساله "پخش بار اقتصادی تولید هم زمان برق و حرارت "(CHPED) پیشنهاد می شود. به منظور جلوگیری از به دام افتادن ICA در بهینه های محلی و بهبود کیفیت شبیه سازی، سیاست همسان سازی جدیدی معرفی می شود که به طور انطباقی در هر تکرار تغییر می کند. مساله CHPED یک مساله بهینه سازی غیرخطی و غیرمحدب می باشد که دارای قیود مختلفی می باشد. بر خلاف روش های قبلی، اثر تلفات و موقعیت شیر در بعضی مثال ها در نظر گرفته شده و به وضوح در تابع متعارف هزینه به صورت عبارت سینوسی دقیقی فرموله شده است. به منظور ارزیابی کارآیی روش پیشنهادی سه نوع مثال مختلف با ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ که هر کدام دارای سیستم های آزمایشی مختلفی می باشند با هدف پیاده سازی بر روی روش پیشنهادی به کار رفته است. قابل ذکر است در حل مساله CHPED دو سیستم جدید با ابعاد بزرگ با در نظر گرفتن اثرات موقعیت شیر در این مقاله در نظر گرفته شده است. نتایج عددی نشان از برتر بودن و کیفیت بالای حل الگوریتم پیشنهادی در مقایسه با سایر روش ها دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!