پیش نگری عرضه و تقاضای آب در استان یزد با استفاده از الگوی تعادل عمومی منطقه ای در افق 30 ساله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

 آب به عنوان یکی از عمده ترین منبع برای توسعه در ایران و بخصوص در حاشیه کویر بوده و کمبود آن یکی از عوامل محدود کننده اصلی حیات یک جامعه و توسعه فعالیتهای اقتصادی به شمار می رود.
 با توجه به مشکلات بنیادی در زمینه تامین آب شهری در استان یزد، مدیریت توام عرضه و تقاضای آب به منظور دستیابی به تعادل در عرضه و تقاضای آتی آب به عنوان یکی از راه حل های بلندمدت برون رفت از بحران آبی می باشد.

مواد و روش

بر این اساس در این تحقیق با تهیه یک مدل تعادل عمومی وضعیت آب شهری، سه سناریوی در زمینه مصرف و سه سناریو در عرضه آب در افق 1397 الی 1425 بررسی گردید.

نتیجه گیری

 بر اساس پیش نگری های صورت گرفته در تمام حالات کمبود عرضه در استان یزد وجود دارد، بطوریکه حتی با در نظرگرفتن خوش بینانه ترین وضعیت بارش، 265 میلیون مترمکعب آب شهری و با در نظر گرفتن الگوی واقع بینانه و استمرار وضعیت کنونی در زمینه تامین منابع آبی 1/971 میلیون مترمکعب کمبود منابع آبی شهری وجود خواهد داشت. همچنین در صورت افزایش موج خشکسالی در استان و عدم اعمال سیاست های بهینه در زمینه تقاضای آب 5/557 میلیون مترمکعب کمبود آب به منظور تامین آب مورد نیاز ساکنین در سطح استان یزد وجود خواهد داشت. از اینرو به منظور کنترل عرضه و تقاضا آب در استان علاوه بر ضروت بهره مندی از سیاست های مدیریت تقاضا مانند قیمت گذاری بهینه، سهمیه بندی و جیره بندی و سیاست های عرضه مانند اصلاح سیستم انتقال، ایجاد مراکز تصفیه و تفکیک آب شرب و بهداشتی، نیاز به روش های انتقال آب از منابع پایدار خارج از استان نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 411
لینک کوتاه:
magiran.com/p2040330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!